průvodce chovatele koček

VELKÝ PRŮVODCE CHOVATELE KOČEK

Stát se úspěšným chovatelem koček není jednoduché. Prvním předpokladem k úspěchu jsou teoretické znalosti. V dnešní době masové dostupnosti internetu je sice k dispozici hromada zdrojů informací, ale jejich kvalita je často bídná. Zejména stránky eshopů a tzv “obsahových magazínů” jsou plné článků, které píšou na objednávku copywriteři, kteří o chovu koček neví nic a jenom kopírují nepravdivé informace bez toho aby je jakýmkoliv způsobem ověřovali. Na podobných webech se pak dočtete o tom jak očkování způsobuje autizmus, jak se dají blechy zlikvidovat bylinkami nebo jak je zbytečné odčervovat a podobné neověřené mýty, bludy nebo informace staré 30 let.

Sepsali jsme proto vlastní články, které vychází z aktuálních vědeckých poznatků a doporučení světových veterinárních organizací a doplnili jsme je o naše zkušenosti. Všechny texty v chovatelském průvodci pravidelně aktualizujeme na základě nejnovějších studií.

jak seznamovat kočky

POHLAVNÍ CYKLUS, POROD A BŘEZOST

KOCOUR NEBO KOČKA

Kocour nebo kočka? Rozeznat pohlaví u koček a koťat je někdy obtížné. Ale dá se spolehlivě určit už u jednodenních koťat. Celý článek.

MROUSKÁNÍ A POHLAVNÍ CYKLUS KOČKY

Mrouskání koček má dvě fáze, proestrus a estrus. V článku se dozvíte jak dlouho trvá, jak časté je mrouskání, jak mu zabránit a kdy je vhodná doba ke krytí. Celý článek.

PORUCHY CYKLU A PRODLOUŽENÉ MROUSKÁNÍ

Prodloužené mrouskání samo o sobě kočku nijak zásadně nevyčerpává, ale pokud kočka mrouská nepřetržitě např. jeden měsíc a déle, může to být příznak určitého zdravotního problému, jako je například ovariální cysta, nádor vaječníku, popřípadě i endokrinní problém a další. Celý článek.

BŘEZOST U KOČKY

Březost u kočky trvá v průměru 9 týdnů. Jeden vrh koťat může mít více než jen jednoho otce a jedna venkovní kočka stihne několik vrhů ročně. Celý článek.

POTRAT U KOČKY

Spontánní potrat u kočky může nastat z mnoha důvodů, včetně bakteriální nebo virové infekce, nemoci a reprodukčních problémů. Celý článek.

POROD U KOČKY

Porod u kočky probíhá většinou hladce a nevyžaduje zásah ze strany chovatele. Jaké všechny komplikace mohou při porodu nastat se dozvíte v obsáhlém článku. Celý článek.

ZÁKLADNÍ PREVENCE V CHOVECH KOČEK

ODČERVENÍ KOČEK

Odčervení kočky – Jak často odčervovat? Čím odčervit kočku? Pasta, tableta nebo pipeta? Kolik stojí odčervení pro kočku? Odčervovat bytovou kočku? Celý článek.

OČKOVÁNÍ KOČEK A KOŤAT

Aktuální vakcinační doporučení pro očkování koček a koťat. Očkování koček je i pro bytové kočky nesmírně důležité. Proti čemu očkujeme kočky? Každá kočka by měla být chráněna proti panleukopénii, kaliciviru a herpesviru. Pro venkovní kočky doporučujeme vakcínu s chlamydiózou. Kdy a jak často očkovat kočku? Jaká je cena vakcinací?  Celý článek.

ODBLEŠENÍ KOČKY

Zlikvidovat blechy není z daleka tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. S naším návodem to ale hravě zvládnete. Celý článek.

JAK ČISTIT KOČCE ZUBY

Naučit kočku tolerovat čištění zubů vyžaduje trénink, ale rozhodně to není nemožné. V článku Vás v deseti bodech naučíme jak kočce vyčistit zuby bez stresu. Celý článek.

STŘÍHÁNÍ KOČEK ANEB CO SE ZADREDOVANOU KOČKOU

Stříhání koček v sedaci provádíme u koček, které nezvládají sami péči o svůj kožíšek a odmítají i péči ze strany majitele. Celý článek.

KASTRACE KOČEK A KOCOURŮ

kastrace kocoura

KASTRACE KOČKY

Všechno o kastraci koček: Proč kastrovat kočku? Kolik stojí kastrace kočky? Kdy je vhodná doba pro kastraci? Lze kastrovat kočku když mrouská nebo po koťatech? Jak probíhá kastrace? Celý článek.

KASTRACE KOCOURA

Kdy vykastrovat kocoura? Kolik stojí kastrace kocoura? Jak dlouho trvá kastrace kocoura? Jak se změní kocour po kastraci? Kocour značkuje? Proč páchne kočičí moč? Kocour se po nocích toulá a pere se jinými kocoury? Celý článek.

CHEMICKÁ KASTRACE KOCOURA

Chemická kastrace se zvířatům aplikuje bez nutnosti anestezie. Kocoura lze dnes kastrovat nekrvavě pomocí kastračního čipu Suprelorinu. Celý článek.

JAK PEČOVAT O KOČKU PO KASTRACI

Kočka po kastraci vyžaduje specifickou péči. V článku se dozvíte jak se probouzí z anestézie, jak pečovat o ránu, čím kočku krmit, jak na klidový režim. Celý článek.

MROUSKÁNÍ PO KASTRACI

Některé kočky mohou i po kastraci mrouskat. proč tomu tak je a jak to vyřešit. Celý článek.

KASTRACE KOČKY BĚHĚM MROUSKÁNÍ

Lze kastrovat mrouskající kočku? Jaké to má rizika? Celý článek.

ZÁNĚT DĚLOHY U KOČKY

Zánět dělohy u kočky je život ohrožující stav, který je potřeba řešit zavčasu. Dozvíte se jak se zánět dělohy projevuje, diagnostikuje a lečí. Celý článek.

NÁDORY MLÉČNÉ ŽLÁZY U KOČKY

Nádory mléčné žlázy nejsou u koček tak časté jak u fen, za to jsou v daleko vyšší míře zhoubné. Dozvíte se jak jim předejít a jak se léčí. Celý článek.

ANESTEZIE ZVÍŘAT– VĚČNÝ STRAŠÁK

Anestezie koček či u lidí s sebou nese určité riziko. Článek shrnuje, co vše může majitel udělat pro to, aby bylo toto riziko zcela minimální. Celý článek.

INHALAČNÍ ANESTÉZIE

Inhalační anestézie a všechno co jste kdy o ní chtěli vědět. Inhalační anestézie je na naší veterinární klinice standardem při uspávání psů a koček na chirurgické zákroky. Celý článek.

PUPEČNÍ KÝLA

Pupeční kýla u kočky je stav, kdy dochází k výstupu břišního tuku či vnitřních orgánů mimo dutinu břišní, tedy do podkoží, v oblasti kolem pupku. Pupeční kýla se vždy řeší chirurgicky. Celý článek.

ČIP, PAS A CESTOVÁNÍ S KOČKOU

čipování koček

CESTOVÁNÍ S DOMÁCÍMI MAZLÍČKY

Co všechno musí mít kočka, aby mohla vycestovat mimo ČR? Celý článek.

JAK SE VYZNAT V PASU?

Pas pro zvířata je plný cizích a odborných termínů. Proto jsme napsali návod jak se v pasu vyznat a porozumět co se kam píše. Celý článek.

ČIPOVÁNÍ KOČEK

Čipování koček je levný a efektivní způsob jak zvýšit šanci na návrat kočky domů poté co se zatoulá. Označení mikročipem je taky podmínkou vydání pasu. Celý článek.

KRMENÍ A SPRÁVNÁ VÝŽIVA KOČKY

barf

JAK SPRÁVNĚ KRMIT KOČKU

Správná výživa je základ kvalitního odchovu. Nejnovější doporučení pro krmení kočky Vás možná překvapí. Celý článek.

BARFOVÁNÍ

BARF je metoda výživy domácích masožravých zvířat přirozeným způsobem, podle nás se jedná o nejpřirozenější a nejlepší způsob výživy masožravců. Celý článek.

JAK KRMIT DVĚ KOČKY NA ODLIŠNÝCH DIETÁCH

Automatický dávkovač krmiva je ideální způsob jak krmit každou kočku odděleně. Tyto automaty zpravidla fungují na principu RFID technologie, která danou kočku spáruje s dávkovačem. Podobně třeba fungují i automatická dvířka, díky kterým se do vašeho bytu dostane jen vaše kočka. Celý článek.

TLUSTÁ KOČKA – JAK ZHUBNOUT KOČKU

Tlustá kočka je skoro každá druhá kočka žijící v bytě. Poradíme Vám jak krmit obézní kočku, aby konečně zhubla. Obezita představuje zátěž. Celý článek.

SOUŽITÍ S KOČKOU

JAK SPRÁVNĚ POSTUPOVAT KDYŽ NAJDETE ZATOULANOU KOČKU?

Jak správně postupovat když naleznete zatoulanou nebo opuštěnou kočku nebo koťata? Jak postupovat když se Vám ztratí Vaše vlastní kočka? Celý článek.

POTŘEBUJÍ KOČKY KAMARÁDY

Některé kočky jsou raději o samotě, zatímco jiné jsou nejraději, když mají kočičí společnost. Stejně jako můžeme říct “sto lidí, sto chutí” platí podobně i “sto koček, sto chutí”. Každá kočka má jiné společenské nároky. Celý článek.

JAK SEZNAMOVAT KOČKY

Chcete svojí kočce pořídit kamaráda? Než tak uděláte, přečtete si náš článek o seznamování, aby to nedopadlo pohromou. Celý článek.

KOČIČÍ RVAČKY

Proč se kočky perou a jak tomu zabránit? Celý článek.

DÍTĚ A KOČKA – JAK JE SNADNO SEZNÁMIT

Jakmile zjistíte, že čekáte miminko, vy i Vaše kočka se musíte připravit na nový přírůstek, a také na změny v domácím prostředí, které budou následovat. Celý článek.

PROČ KOČKA DOMA ZNAČKUJE?

Kočka značkuje z různých důvodů: Značkování je teritoriálním znakem zvířat, u koček je to i forma komunikace. Je naprosto běžné u nekastrovaných koček, ale značkování jsou schopny kočky všechny, včetně kastrovaných kocourů. Kočky si prostřednictvím zápachu moči předávají zprávy. Celý článek.

Jak používat kočičí tunely pro zlepšení prostředí kočky

Máte-li kočku, která většinu času tráví schovaná pod postelí, je tomu tak, protože se bojí být v otevřením prostoru. Můžete tak použít papírové krabice nebo kočičí tunely ke zvýšení jejich pocitu bezpečí a komfortu. Celý článek.

Líbil se Vám článek, mohl by se Vám líbit i přehled nejčastějších nemocí koček.

NEJČASTĚJŠÍ NEMOCI KOČEK
Nejčastější nemoci koček