zánět ucha u psa

Zánět ucha u psa

4.3

ZÁNĚT UCHA U PSA

Zánět ucha je hlavně v teplejších měsících jedním z nejčastějších důvodů proč majitelé navštěvují se svým psem veterinárního lékaře. Nejčastěji se jedná o zánět vnějšího ucha, který v některých případech může přejít až na zánět středního a vnitřního ucha. Zánět ucha může být způsoben vícero faktory – cizí těleso (nejčastěji tzv. osina), parazitární, bakteriální a kvasinkové infekce, alergie a další.

Zánět ucha se projevuje drbáním ucha, klepáním hlavy, nervozitou až podrážděním psa. Ucho a jeho okolí může být bolestivé na dotek. Často cítíme specifický zápach, někdy pozorujeme i hnisavý výtok. Při zánětu středního ucha se objevují i celkové příznaky jakým je náklon hlavy, silná bolestivost a apatie.

PREDISPOZIČNÍ FAKTORY ZÁNĚTU UCHA U PSA

S bolavým uchem nejčastěji přichází kokrové a jiná plemena s velkými povislými ušnicemi. Na záněty trpí také plemena s chlupatým zvukovodem – španělé, někteří teriéři a pudlové. Zánět je častý také u psů, kteří se rádi a často koupou (labradoři, retrieveři). Mezi predisponující faktory vytvářející vhodné podmínky pro rozvoj zánětu patří anatomické vlivy (klopené ucho, zúžení zvukovodu, relativně vyšší množství žláz a chlupových folikulů), nadměrná tvorba ušního mazu a podmínky vnějšího prostředí (vlhko, horko). Jako riziková se jeví také nadměrná péče – příliš časté vytrhávání nebo zastříhávání chlupů, používání pudru nebo časté koupání a čištění zvukovodu.

JAK VYPADÁ ZDRAVÉ UCHO PSA?

Zdravé psí ucho obsahuje minimum sekretu. Sekret je složen z odumřelých buňek kůže, ušního mazu, malého množství bakterií, kvasinek a nečistot. V oblasti těsně před bubínkem se nachází trs větších chlupů. Normální zdravé ucho psa nevyžaduje téměř žádnou péči. Neustálá produkce mazu a odumřelých buněk je synchronyzována s tzv. samočistící schopností zvukovodu. Nadměrné a neuvážené čištění zdravého ucha může narušit proces samočištění a tak může dojít k nadměrnému špinění uší až k zánětu zvukovodů.

KDY ČISTIT PSOVI UCHO?

Uši musíme čistit u psů kde nefunguje proces samočištění – plemena s nadměrnou produkcí ušního mazu, s nadměrně ochlupeným nebo zúženým zvukovodem, u psů plavců a u psů se zaníceným zvukovodem v rámci terapie a prevence. Přípravek na čištění nesmí být dráždivý, měl by rozpouštět a odstranit maz. U psů trpících chronicky záněty zvukovodu je dobré když kapky k čištění obsahují složku s antimikrobiálním účinkem. Kapky na léčení zánětů obsahují většinou lokální antibiotikum a antimykotikum, protizánětlivě působící kortikosteridy, někdy také lokální anestetika nebo antiparazitika.

JAK SPRÁVNĚ UCHO VYČISTIT?

Při čištění ucha postupujeme tak, že jednou rukou držíme a natahujeme boltec a druhou aplikujeme čistící roztok až dokud téměř nevytéká ze zvukovodu. Při tom se snažíme špičkou aplikátoru nedotýkat se kůže. Po aplikaci je potřeba 10-20 vteřin promasírovat každý zvukovod. Tato masáž má správně vyvolávat čvachtavé zvuky. Pak necháme psa nadbytečný roztok vytřepat (hned jak ucho pustíme, tak začne sám několik krát třepat hlavou). Doporučuji uši čistit venku na volném prostranství. Nakonec boltec a zvukovod vysušíme gázou nebo savým papírem namotaným na prst. Za tímto účelem nikdy nepoužíváme ušní tyčinky (nejčastější chyba) – při jejich zasunutí do zvukovodu dochází k zatlačení nečistot zpět do hloubky. Pokud nám veterinář předepsal taky léčivé kapky, tak je ideálně aplikujeme aspoň 5 minut (lépe později) po vysušení ucha. Ucho čistíme tak často jak je potřeba, co je u každého pacienta individuální a neexistuje žádné univerzální doporučení.

Praktická ukázka od firmy Boehringer Ingelheim: https://www.youtube.com/watch?v=F3SrTM_pZzs

ČÍM VYČISTIT PSOVI UŠI?

Na českém trhu je v současnosti na trhu několik desítek čističů ucha. Klíčovou vlastnosti všech roztoků k čištění ucha je schopnost rozpouštět ušní maz. Druhou důležitou složkou bývá antimikrobiální složka, která působí proti bakteriím a kvasinkám.

Nejčastěji používané ušní roztoky u nás na klinice MetropoleVet:

CLOREXYDERM OTO

• Clorexyderm OTO PIÚ 150ml je antibakteriální a antimykotický ušní roztok PRO PSY. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů (doporučeno především pro ty, kteří rádi plavou). Indikován v případech, kdy byly v ušním výtěru cytologicky potvrzeny bakterie nebo kvasinky.

OTODINE

• Otodine je antibakteriální a čistící ušní roztok pro psy akočky. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů (doporučeno především pro ty, kteří rádi plavou). Indikován v případech, kdy byly v ušním výtěru cytologicky potvrzeny bakterie nebo kvasinky.

BEFORE X

• Before-X je tlumivý roztok s Ph 8 s vysokou iontovou stabilitou. Ideální při chronické nebo opakující se pyodermě, chronickém nebo opakujícím se zánětu středního ucha.

MALACETIC AURAL

• Malacetic aural je antibakteriální a antimykotický ušní roztok PRO PSY. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů (doporučeno především pro ty, kteří rádi plavou). Indikován v případech, kdy byly v ušním výtěru cytologicky potvrzeny bakterie nebo kvasinky.

OTOACT

• Otoact od italského výrobce ICF je jemný roztok na čištění uší koček, zejména při nadměrné tvorbě ušního mazu.  Díky skvalenu efektivně rozpouští přebytečný ušní maz. Otoact je víc “mastný” než ostatní preparáty, z toho důvodu je nejvhodnější pro rozpouštění ušního mazu. Otoact je náš čistič první volby při ušním svrabu.

SKINMED OTIC

• SkinMed Otic čistící ušní roztok pro psy akočky. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů. SkinMed Otic roztok má schopnost intenzivně rozpouštět ušní maz a nečistoty, významně se tak rovněž snižuje počet bakterií a kvasinek přítomných v zevním zvukovodu.

ZÁVĚR

V případě zánětu ucha je naprosto nezbytné stanovení správné diagnózy, predispozičních a udržujících parametrů. Často se zapomíná, že se jedná o multifaktoriální onemocnění, které se bez správné léčby  opakuje a může časem přejít až do stádia vleklého chronického zánětu. Proto se do léčby nepouštějte nikdy sami „kapičkami z lékárny“, ale svěřte psa do péče zkušeného veterináře.

TOPlist
NEJČASTĚJŠÍ NEMOCI PSŮ

Comments (6)

1. Lenka Uhrová

Dobrý den. Po přečtení Vašeho článku a problému mého pejska,jdu k Vám s prosbou pro radu. Mám 2 ročního pejska SHIH TZU. Neustále,opakovaně trpí na zánět pravého ouška. Někdy je zánět v obou ,převážně pravé ouško.Jen v roce 2019 5.3.-21.3.2019 zánět OTOFIN na čištění,OTIMIX atb.31.7.-7.8.2019 stejná léčba.11.10-25.10.2019 ORILAN atb. 6.1.-28.1 2020 ORILAN atb. OTOZIME na čištění.Nikdy u vet se nedělalo žádné vyšetření,jen slova příčiny můžou být různé. Poslední léčba byla změna vet . U něj se bral stěr z ouška pod mikroskop,kde se ukázaly kvasinky.Po té se nasadila léčba atb,jak jsem se již zminovala.Když se ptám co dělat,aby se zjistila příčina…slova to je těžké. Může to být cokoli. O pejska se moc bojím. Bojím se špatné léčby,nikdo nezjistil a nezjištuje příčinu,jen odhad alergie cizí těleso, z čehož mám velký strach.U pejska to začíná tak,že si začne drbat ouško,pak ho má hodně zarudlé a knučí i v noci.Nikdy mu ale z něj nic neteče,ani necítím zápach.Vždy tak po dvou dnech,co si škrábe ouško,ho má vysušené,loupe se a pak ho má rudé. Moc prosím o radu,co dělat dál. Jak postupovat. Moc děkuji. S pozdravem Uhrová

2. Samuel Evinic

Se psem je potřeba navštívit dermatologa. Bez stanovení příčiny se nikam dál nepohnete.

3. D

Máme Rhodezian ridgeback psa i fenu. Fena v pohodě, ale pes má neustále zahnisane levé ucho. Nebyl zvyklý si čistit uši. To už jsem překonala a vytirame pevným toaletním papírem. Někdy jednou za nějaký čas, a potom přijde období, že mu každý den z ucha vyberu kupu hnědého mazu. Kapky, ani jiné aplikace si nenechá za nic na světě striknout do ucha. Nechci to řešit zbytečným uspanim, jen proto, aby se mu vyčistilo důkladně ucho v narkoze. Můžete poradit, jaký přípravek je nejúčinnější. Snese si uši vytrit jen ode mně a to pouze na Gaze, když mám přípravek. Děkuji moc

4. Samuel Evinic

Ideální by bylo vyšetřit maz a čistící roztok volit na základě nálezu.

5. Ondřej Fojtík

Dobrý den mám staforda a neustále trpí na záněty ucha. Už několikrát jsme byly u veterináře a vždy dal jen kapky a poslal nás domu. Poslední návštěva nás stála 4000. A stejnak jsme se zánětu nezbavily .už jsme změnily 3x veterináře a pokaždé stejný výsledek,podívá se do ucha vyčistí dá kapky a nashledanou.Když si nechám odebrat krev a dam to na rozbornajdou příčinu zánětu ? Děkuji

6. Samuel Evinic

Dobrý den,
    vyhledejte přímo dermatologa. Vyšetření krve většinou není přínosné.