Zánět ucha u psa

zánět ucha u psa

Zánět ucha u psa

ZÁNĚT UCHA U PSA

Zánět ucha je hlavně v teplejších měsících jedním z nejčastějších důvodů proč majitelé navštěvují se svým psem veterinárního lékaře. Nejčastěji se jedná o zánět vnějšího ucha, který v některých případech může přejít až na zánět středního a vnitřního ucha. Zánět ucha může být způsoben vícero faktory – cizí těleso (nejčastěji tzv. osina), parazitární, bakteriální a kvasinkové infekce, alergie a další.

Zánět ucha se projevuje drbáním ucha, klepáním hlavy, nervozitou až podrážděním psa. Ucho a jeho okolí může být bolestivé na dotek. Často cítíme specifický zápach, někdy pozorujeme i hnisavý výtok. Při zánětu středního ucha se objevují i celkové příznaky jakým je náklon hlavy, silná bolestivost a apatie.

PREDISPOZIČNÍ FAKTORY ZÁNĚTU UCHA U PSA

S bolavým uchem nejčastěji přichází kokrové a jiná plemena s velkými povislými ušnicemi. Na záněty trpí také plemena s chlupatým zvukovodem – španělé, někteří teriéři a pudlové. Zánět je častý také u psů, kteří se rádi a často koupou (labradoři, retrieveři). Mezi predisponující faktory vytvářející vhodné podmínky pro rozvoj zánětu patří anatomické vlivy (klopené ucho, zúžení zvukovodu, relativně vyšší množství žláz a chlupových folikulů), nadměrná tvorba ušního mazu a podmínky vnějšího prostředí (vlhko, horko). Jako riziková se jeví také nadměrná péče – příliš časté vytrhávání nebo zastříhávání chlupů, používání pudru nebo časté koupání a čištění zvukovodu.

JAK VYPADÁ ZDRAVÉ UCHO PSA?

Zdravé psí ucho obsahuje minimum sekretu. Sekret je složen z odumřelých buňek kůže, ušního mazu, malého množství bakterií, kvasinek a nečistot. V oblasti těsně před bubínkem se nachází trs větších chlupů. Normální zdravé ucho psa nevyžaduje téměř žádnou péči. Neustálá produkce mazu a odumřelých buněk je synchronyzována s tzv. samočistící schopností zvukovodu. Nadměrné a neuvážené čištění zdravého ucha může narušit proces samočištění a tak může dojít k nadměrnému špinění uší až k zánětu zvukovodů.

KDY ČISTIT PSOVI UCHO?

Uši musíme čistit u psů kde nefunguje proces samočištění – plemena s nadměrnou produkcí ušního mazu, s nadměrně ochlupeným nebo zúženým zvukovodem, u psů plavců a u psů se zaníceným zvukovodem v rámci terapie a prevence. Přípravek na čištění nesmí být dráždivý, měl by rozpouštět a odstranit maz. U psů trpících chronicky záněty zvukovodu je dobré když kapky k čištění obsahují složku s antimikrobiálním účinkem. Kapky na léčení zánětů obsahují většinou lokální antibiotikum a antimykotikum, protizánětlivě působící kortikosteridy, někdy také lokální anestetika nebo antiparazitika.

JAK SPRÁVNĚ UCHO VYČISTIT?

Při čištění ucha postupujeme tak, že jednou rukou držíme a natahujeme boltec a druhou aplikujeme čistící roztok až dokud téměř nevytéká ze zvukovodu. Při tom se snažíme špičkou aplikátoru nedotýkat se kůže. Po aplikaci je potřeba 10-20 vteřin promasírovat každý zvukovod. Tato masáž má správně vyvolávat čvachtavé zvuky. Pak necháme psa nadbytečný roztok vytřepat (hned jak ucho pustíme, tak začne sám několik krát třepat hlavou). Doporučuji uši čistit venku na volném prostranství. Nakonec boltec a zvukovod vysušíme gázou nebo savým papírem namotaným na prst. Za tímto účelem nikdy nepoužíváme ušní tyčinky (nejčastější chyba) – při jejich zasunutí do zvukovodu dochází k zatlačení nečistot zpět do hloubky. Pokud nám veterinář předepsal taky léčivé kapky, tak je ideálně aplikujeme aspoň 5 minut (lépe později) po vysušení ucha. Ucho čistíme tak často jak je potřeba, co je u každého pacienta individuální a neexistuje žádné univerzální doporučení.

Praktická ukázka od firmy Virbac – https://youtu.be/C5X9kU4g6RU

ČÍM VYČISTIT PSOVI UŠI?

Na českém trhu je v současnosti na trhu několik desítek čističů ucha. Klíčovou vlastnosti všech roztoků k čištění ucha je schopnost rozpouštět ušní maz. Druhou důležitou složkou bývá antimikrobiální složka, která působí proti bakteriím a kvasinkám.

Nejčastěji používané ušní roztoky u nás na klinice MetropoleVet:

CLOREXYDERM OTO

• Clorexyderm OTO PIÚ 150ml je antibakteriální a antimykotický ušní roztok PRO PSY. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů (doporučeno především pro ty, kteří rádi plavou). Indikován v případech, kdy byly v ušním výtěru cytologicky potvrzeny bakterie nebo kvasinky.

OTODINE

• Otodine je antibakteriální a čistící ušní roztok pro psy akočky. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů (doporučeno především pro ty, kteří rádi plavou). Indikován v případech, kdy byly v ušním výtěru cytologicky potvrzeny bakterie nebo kvasinky.

BEFORE X

• Before-X je tlumivý roztok s Ph 8 s vysokou iontovou stabilitou. Ideální při chronické nebo opakující se pyodermě, chronickém nebo opakujícím se zánětu středního ucha.

MALACETIC AURAL

• Malacetic aural je antibakteriální a antimykotický ušní roztok PRO PSY. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů (doporučeno především pro ty, kteří rádi plavou). Indikován v případech, kdy byly v ušním výtěru cytologicky potvrzeny bakterie nebo kvasinky.

OTIFREE

• Otifree čistící ušní roztok pro psy akočky. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů. OTIFREE roztok má schopnost intenzivně rozpouštět ušní maz a nečistoty, významně se tak rovněž snižuje počet bakterií a kvasinek přítomných v zevním zvukovodu

SKINMED OTIC

• SkinMed Otic čistící ušní roztok pro psy akočky. Aplikace roztoku napomáhá udržet přirozené prostředí v zevním zvukovodu psů. SkinMed Otic roztok má schopnost intenzivně rozpouštět ušní maz a nečistoty, významně se tak rovněž snižuje počet bakterií a kvasinek přítomných v zevním zvukovodu.

ZÁVĚR

V případě zánětu ucha je naprosto nezbytné stanovení správné diagnózy, predispozičních a udržujících parametrů. Často se zapomíná, že se jedná o multifaktoriální onemocnění, které se bez správné léčby  opakuje a může časem přejít až do stádia vleklého chronického zánětu. Proto se do léčby nepouštějte nikdy sami „kapičkami z lékárny“, ale svěřte psa do péče zkušeného veterináře.

TOPlist