štítná žláza u psa

ŠTÍTNÁ ŽLÁZA U PSA

4.5

CO JE TO ŠTÍTNÁ ŽLÁZA A CO DĚLÁ?

Štítná žláza je jednou z nejdůležitějších žláz v těle. Nachází se na krku v blízkosti průdušnice a má dva laloky, jeden na každé straně průdušnice. Štítná žláza je ovládána hypofýzou, která se nachází v mozku.

Hormony štítné žlázy hrají velkou roli v metabolismu vašeho psa a mohou způsobit velké problémy, pokud nejsou produkovány na normální úrovni. Štítná žláza je něco jako termostat těla.

“Je-li funkce štítné žlázy nadměrná (hypertyreóza), metabolismus těla je zvýšený. Pokud je její funkce je nedostatečná (hypotyreóza), metabolismus se zpomaluje.”

HYPOTYREÓZA U PSA

Hypotyreóza nastává, když váš pes nevylučuje dostatek hormonů štítné žlázy, což způsobuje zpomalení metabolismu. Tento stav je častější u psů než u jiných domácích zvířat, ale obvykle dobře reaguje na vhodné léky. Nízké hladiny hormonů štítné žlázy ovlivňují všechny orgánové systémy vašeho psa. Příznaky hypotyreózy se mohou u psů velmi lišit, ale většinou se týkají zpomalení metabolismu vašeho psa.

Vypadaná srst u pacienta s hypotyreózou

Některá plemena psů mají vyšší riziko vzniku hypotyreózy než jiná. Středně velká až velká plemena mají větší pravděpodobnost vzniku onemocnění než toy plemena nebo miniaturní plemena. Hypotyreóza bývá nejčastěji diagnostikována u plemen jako je kokršpaněl, miniaturní knírač , jezevčík, pinč, zlatý retrívr, airedale teriér nebo irský setr.

CO ZPŮSOBUJE HYPOTYREÓZU?

U psů je hypotyreóza obvykle způsobena jedním ze dvou onemocnění: lymfocytární tyreoiditidou nebo atrofií štítné žlázy. První onemocnění je nejčastější příčinou hypotyreózy a je považováno za imunitně zprostředkované onemocnění. To znamená, že imunitní systém vyhodnotí štítnou žlázu jako abnormální nebo cizí a  začne jí napadat protilátkami. Není jasné, proč k tomu dochází; nicméně nemoc bývá dědičná, takže zdá se že genetika hraje roli i  v této nemoci. U idiopatické atrofie štítné žlázy je normální tkáň štítné žlázy nahrazena tukovou tkání. Příčinu atrofie štítné žlázy zatím také bohužel  neznáme. Tyto dvě příčiny hypotyreózy představují více než 95% případů u psů. Dalších pět procent je způsobeno vzácnými onemocněními, včetně rakoviny štítné žlázy.

Tragický výraz tváře u zlatého retrievera s hypotyreózou
Tragický výraz tváře u zlatého retrievera s hypotyreózou

JAK SE HYPOTYREÓZA PROJEVUJE?

Když se rychlost metabolismu zpomaluje, je ovlivněn prakticky každý orgán v těle. Většina psů s hypotyreózou má jeden nebo více z následujících příznaků:

• přírůstek hmotnosti bez zvýšení chuti k jídlu
  • letargie a nezájem o pohyb
  • chladová intolerance
  • suchá, matná srst s nadměrným línáním
  • velmi tenká kůže a vypadávájí srsti
  • zvýšená pigmentace kůže
  • zvýšená citlivost a výskyt infekcí kůže a uší
  • špatné obrůstání srsti po oholení / osttříhání
  • vysoká hladina cholesterolu v krvi
  • pomalý tep
Vypadaná srst na ocasu – stav nazýváme jako “myší ocas”

Někteří psi mají také jiné abnormality, jako jsou:

• zhrubnutí pokožky obličeje, takže mají „tragický výraz obličeje“ , odborně tomu říkáme myxedém
  • abnormální funkce nervů způsobující bolestivé kulhání, přetahování nohou, nedostatek koordinace a naklonění hlavy
  • ztráty libida a neplodnosti u nekastrovaných samců
  • poruchy pohlavního cyklu, neplodnost a potraty u fen
  • hromadění tukových / cholesterolových depozit v rohovce
  • keratoconjunctivitis sicca (KCS) tzv suché oko v důsledku nedostatečné tvorby slz

JAK SE HYPOTYREÓZA U PSA DIAGNOSTIKUJE?

Veterinární příručka společnosti Merck uvádí, že hypotyreóza je jednou z nejvíce naddiagnostikovaných chorob u psů. To proto, že mnoho nemocí napodobuje hypotyreózu. Některé stavy nebo klinické příznaky se zlepšují i ​​léčbou štítné žlázy. Jiné nemoci také ovlivňují hladiny hormonů štítné žlázy, ale nejsou hypotyreózou. To může způsobit, že diagnostika stavu štítné žlázy bude složitá, takže buďte trpěliví, když pracujete s veterinářem, abyste se dostali k příčině příznaků u vašeho psa.

Zvýšená pigmentace kůže u pacienta s hypotyreózou
Tmavší kůže u pacienta s hypotyreózou

Váš veterinář diagnostikuje vašeho psa na základě klinických příznaků a pečlivého diagnostického testování. To bude pravděpodobně vyžadovat několik krevních testů, aby se zjistilo, zda váš pes vykazuje některou z abnormalit běžně spojených s onemocněním a pravidelné sledování hladin hormonů štítné žlázy vašeho psa.

Nejběžnějším screeningovým testem je hladina celkového tyroxinu (TT4). Jedná se o měření hlavního hormonu štítné žlázy ve vzorku krve. Nízká hladina celkového tyroxinu spolu s přítomností klinických příznaků svědčí o hypotyreóze. Konečná diagnóza je pak provedena změřením volné T4 a TSH (tyreotropin). Pokud je tento test nízký, pak má pes hypotyreózu. Někteří mazlíčci budou mít nízký TT4 a normální volný T4. Tito psi nemají hypotyreózu. Na základě stavu Vašeho zvířete mohou být nezbytné další testy.

VYŠETŘENÍ CELKOVÉHO TYROXINU – TT4 A TYREOTROPINU – TSH PROVÁDÍME V NAŠÍ VLASTNÍ LABORATOŘI. VÝSLEDEK JE K DISPOZICI DO 15 MINUT.

Prořídlá srst u psa s hypotyreózou

DÁ SE HYPOTYREÓZA LÉČIT?

Hypotyreóza je léčitelná. Váš veterinář pravděpodobně předepíše Vašemu psovi recept na tyroxin, náhradní hormonální sloučeninu, aby kompenzoval nízkou funkci štítné žlázy. Dávka se bude lišit v závislosti na váze vašeho psa. Váš veterinář může potřebovat upravit dávkování léku u vašeho psa v průběhu času a výsledky léčby by se měly dostavit po jednom až dvou měsících. Jakmile váš veterinární lékař určí stabilní dávku léku, váš pes bude s největší pravděpodobností potřebovat, aby hladina štítné žlázy byla testována jednou nebo dvakrát za rok a Vy jste vašemu psovi podávali léky ve stanovené dávce do konce života. V ČR máme na trhu preparát Forthyron ve dvou silách.

JAK SE STANOVÍ SPRÁVNÁ DÁVKA LÉKU?

Nejdůležitějším ukazatelem úspěchu terapie je klinické zlepšení.

Všichni psi začínají léčbu standardní dávkou hormonu pro náhradu chybějících hormonů štítné žlázy na základě hmotnosti psa. Léky se užívají 2 x denně, vždy nalačno.

Forthyron je lékem volby při hypotyreóze

Po jednom měsíci léčby se odebere vzorek krve, aby se ověřilo, že hladiny hormonu štítné žlázy v krvi jsou normální. Vzorek krve se obvykle odebírá 4-6 hodin po podání léku, protože hladiny hormonů mohou kolísat. Vzhledem k tomu, že se tolerance psa vůči hormonu štítné žlázy může časem měnit, může být nutné dávku pravidelně upravovat. Obvykle je nutné opakovat kontroly hladiny hormonu štítné žlázy každých šest měsíců. Je nutná úzká komunikace s veterinářem, aby se zajistilo, že váš pes není předávkovaný ani poddávkovaný. Je také důležité sledovat stav psa. Pokud příznaky hypotyreózy přetrvávají nebo pokud máte pocit, že váš pes má známky hypertyreózy popsané níže, informujte svého veterináře ihned.

HYPERTYREÓZA U PSA

Hypertyreóza se objevuje, když tělo vašeho psa produkuje příliš mnoho hormonu štítné žlázy a zvyšuje rychlost metabolismu vašeho psa na nebezpečné hladiny. Toto onemocnění je vzácné u psů a je mnohem častější u koček, ale když postihuje psy, je to obvykle závažné. Typ rakoviny, nazývaný karcinom štítné žlázy, je primární příčinou hypertyreózy u psů.

Po zjištění diagnózy se váš veterinář bude zabývat možnostmi léčby a prognózou pro vašeho psa. Tyto možnosti budou záviset na stadiu rakoviny, velikosti nádoru a rozsahu postižení tkáně v okolí. Existuje několik možností léčby karcinomu štítné žlázy. Váš veterinář může doporučit operaci, chemoterapii nebo radiační léčbu v závislosti na stavu vašeho psa. Mezitím jsou k dispozici léky, které působí proti nadměrným hladinám hormonů a vašemu psovi se tak ulevilo.

JAK SE PROJEVUJE HYPERTYREÓZA?

Příznaky hypertyreózy jsou různé, souvisí se zrychlením metabolizmu psa.

• Ztráta hmotnosti
  • Nadměrná vzrušivost
  • Zvýšená chuť k jídlu
  • Zvýšená žízeň
  • Zvýšené močení
  • Zvětšení štítné žlázy
  • Zvracení
  • Průjem
  • Zvýšené množství stolice
  • Městnavé srdeční selhání
  • Tachykardie (rychlá srdeční frekvence)
  • Srdeční šelest
  • Zvětšení srdce
  • Dušnost a kašel

PROGNÓZA PSŮ S HYPERTYREÓZOU

Bohužel dlouhodobá prognóza pro psy s hypertyreózou a karcinomem štítné žlázy je špatná. Promluvte si se svým veterinářem o stavu Vašeho psa pro stanovení co nejpřesnější prognózy.

NEJČASTĚJŠÍ NEMOCI PSŮ