horečka u psů

HOREČKA A PES

4.5

Horečka je obecně zvýšení tělesné teploty nad hranici normálu.

JAKÁ JE NORMÁLNÍ TEPLOTA U PSA

U zdravých psů, se tělesná teplota pohybuje fyziologicky do 39°C.

Při stresových situacích nebo při vzrušení může také dojít přechodně ke zvýšení teploty nad normu o 1 – 2 desetiny stupně.

JAK SE PROJEVUJE HOREČKA U PSA?

Mezi nejčastější příznaky horečky u psů patří:

• letargie/ nedostatek energie
  • ztráta chuti k jídlu
  • zarudnutí očí
  • třes
  • teplé uší
  • teplý, suchý nos
  • Dále se může vyskytnout i zvracení, kašel nebo příznaky doprovodného onemocnění.

TEPLÝ ČUMÁK U PSA NEZNAMENÁ VŽDY HOREČKU!

Mnoho lidí se mylně domnívá, že pokud má pes teplý a suchý čumák, znamená to, že má horečku. Nemusí tomu ale tak být vždy.

Mnohem důvěryhodnějším průkazem horečky je přímo změření tělesné teploty teploměrem.

JAK SE MĚŘÍ PSOVI TEPLOTA?

HOREČKA U PSA
Pro měření teploty je vhodnější digitální teploměr

Nejlepší je použít digitální teploměr s měkkým, ohebným koncem.

Teplota se u psů měří v konečníku. Teploměr se zavádí zhruba do hloubky 1 – 2 cm.

Konec teploměru je před zasunutím do konečníku dobré potřít trochou oleje pro lepší kluzkost a méně nepříjemné zavedení.

Je dobré, aby jeden člověk držel psa u hlavy a druhou rukou podpíral břicho a další člověk měřil teplotu, jelikož při zavedení teploměru mají psi tendenci si sedat.

PŘÍČINY HOREČKY U PSA

měření teploty u psa
Psovi měříme vždy teplotu v konečníku

Mezi nejčastější příčiny horečky patří především záněty a infekce.

Horečka je často odpovědí na zánět probíhající v těle nebo jako boj proti infekci.

Zvýšením tělesné teploty se totiž tělo snaží zabránit růstu a množení patogenů.

INFEKCE JAKO PŘÍČINA HOREČKY

Infekce mohou vzniknout na podkladu několika příčin, včetně bakteriálních, plísňových nebo virových. Infekce může být přítomna kdekoli v těle. Může být v plicích (pneumonie), ledvinách (pyelonefritida), mozku (encefalitida) nebo na kůži. Klinické příznaky, které na svém psovi budete poté pozorovat se odvíjí od původu příčiny. Nejčastěji s setkáváme s horečkou u zánětu dělohy.

Některé infekce mohou současně postihnout i více tkání najednou.

HOREČKA PO OČKOVÁNÍ

Horečka se může vyskytnout i po očkování. Nízká horečka 24 – 48 hodin po očkování není neobvyklá a může vzniknout v důsledku interakce mezi injekcí a imunitním systémem psa. Většinou odezní sama a nevyžaduje léčbu.

TOXINY

Konzumace látek, které jsou jedovaté pro psy, včetně makadamových ořechů a některých lidských antidepresiv, může mít také za následek zvýšení tělesné teploty psa.

INFIKOVANÉ RÁNY

Další příčinou může být i pokousání, poškrábání nebo řezná rána, která se následně infikuje.

Někdy je příčina zvýšení tělesné teploty neznámá a pak hovoříme o tzv. horečce neznámého původu.

Nejpravděpodobnějšími příčinami psí horečky neznámého původu jsou poruchy imunitního systému, problémy s kostní dření, nediagnostikované infekce a rakovina.

CO DĚLAT KDYŽ MÁ PES HOREČKU? KDY S HOREČKOU NA VETERINU?

Pokud má váš pes teplotu vyšší než 39,4°C, měli byste se již obrátit na svého veterinárního lékaře. Horečky nad 41°C už jsou velmi nebezpečné a je nutná rychlá a bezodkladná péče.

HOREČKA U PSA – JAK PSOVI POMOCI DOMA?

horečka u psa

Pokud má váš pes horečku, snažte se mu nechat neomezený přístup k čerstvé pitné vodě, aby se mohl kdykoli napít a nedošlo k dehydrataci.

Můžete psa umístit na chladicí podložku nebo v místnosti,ve které pes je zapnout větrák či klimatizaci. Nikdy ale nenamířit větrák s chladným vzduchem přímo na psa, aby nedošlo k prochladnutí.

Dále je možné psa umístit do vany a namočit mu tlapky do chladnější vody, nikdy ne přímo do ledové vody. Postupně pak můžete namočit i oblast třísel a břicho.

Rozhodně nepolévejte celého psa ihned ledovou vodou, protože by mohlo dojít k šokové reakci organismu.

PARALEN NA HOREČKU? NIKDY!!!

Psovi také nepodávejte žádné lidské léky na snížení horečky. téměř všechny volně prodejné léky proti horečce mohou býtpro psa toxické a místo pomoci byste mu mohli způsobit další vážné problémy až smrt.

NIKDY NEPODÁVEJTE PSOVI PARALEN!

LIDSKÉ LÉKY NA HOREČKU JSOU TOXICKÉ PRO PSA

JAK MOHOU LIDSKÉ LÉKY PSOVI UŠKODIT?

PARALEN

Účinnou látkou paralenu je paracetamol. Určitě ho každý má ve své lékárničce.

Zatímco u lidí je tento lék hojně využíván a pomáhá, u psů může způsobit vážné problémy. Mechanismus jeho účinku na organismus je složitější. Toxický není samotný paracetamol, ale jeho metabolit, který vzniká v játrech, kde působí toxicky přímo na jaterní buňky.

Tím pádem dochází k poškození jater. Dále poškozuje i červené krvinky, což vede ke snížení jejich počtu a k hypoxii (nedostatečnému okysličování krve).

Paralen se vstřebává krátce po podání a tak k otravě organismu může dojít velmi rychle.

OTRAVA PARALENEM U PSA

Otrava se projevuje zfialověním sliznic, zrychleným dýcháním a srdeční frekvencí, depresí, zvracením a snížením teploty.

Po pár dnech může dojít k rozvoji žloutenky a k selhání jater, které může být mimojiné i příčinou úmrtí psa.

IBALGIN, BRUFEN, IBUPROFEN

Účinnou látkou v těchto přípravcích je ibuprofen.

Jedná se o další z léčiv, která jsou u lidí hojně využívána, ale u psů mohou při podání (zejm. při opakovaném podávání) způsobit vážné obtíže.

Po příjmu se ibuprofen velmi rychle vstřebává do organismu. Způsobí zvýšení množství žaludečních šťáv a zároveň snížení obranných mechanismů v žaludku. To následně vede k narušení rovnováhy v žaludečním prostředí, tvorbě vředů a dále i k poškození ledvin.

Mezi časté klinické příznaky patří bolestivost břicha, v důsledku narušení žaludeční sliznice a vředů také zvracení krve, i přítomnost krve ve stolici.

Pokud dojde k prasknutí vředu, psi trpí silnými bolestmi a křečemi a rychle se rozvíjí šokový stav organismu.

lidské léky jsou často toxické pro sy

Ani dětské verze uvedených léků nejsou pro psa bezpečné!

JAK SE LÉČÍ HOREČKA U PSA?

Po vyšetření u veterináře může být stanovena příčina horečky a započata léčba.

Podle výsledků krve nebo klinických příznaků může být provedeno sonografické vyšetření a RTG.

Klinické vyšetření

Veterinář psa klinicky celkově vyšetří, prohmatá mízní uzliny, podívá se na sliznice, poslechne srdce a plíce, změří teplotu a poté může ještě provést některá doplňující vyšetření.

Odběr krve

Odběr krve se provádí na hematologické a biochemické vyšetření.

Hematologické vyšetření může ukázat zvýšené počty bílých krvinek, což je známka probíhajícího zánětu v těle. Dále pak různé výkyvy v počtu červených i bílých krvinek, které mohou poukázat na některá autoimunitní onemocnění nebo postižení kostní dřeně.

Biochemickým vyšetřením krve je pak zkontrolován stav vnitřních orgánů (zejm. ledvin a jater).

Stanovení hladiny CRP

Dobré informace poskytuje i vyšetření krve na stanovení hladiny CRP (tzv. C – reaktivního proteinu).

Jedná se o bílkovinu, která je tvořena v játrech a jejíž hladina v krvi rychle narůstá při zánětlivých procesech.

Běžná koncentrace CRP v krvi je velmi nízká, při bakteriální infekci se jeho hladina výrazně zvýší již během 4-12 hodin. Narozdíl od virové infekce, kdy jsou koncentrace CRP v krvi v normálním rozmezí.

Stanovení hladiny CRP je také dobré pro monitorování průběhu zánětlivého onemocnění a nasazení optimální antibiotické léčby.

Podle výsledků krve nebo klinických příznaků může být provedeno sonografické vyšetření a RTG, případně doporučena některá další vyšetření.

Na základě zjištění příčiny jsou posléze nasazeny léky pro její léčbu.

JAK SE LÉČÍ HOREČKA U PSA?

Na základě zjištění příčiny jsou posléze nasazeny léky pro její léčbu.

Obecně platí, že pes bude potřebovat odpočinek a trvalý přístup k čerstvé vodě.

Veterinář může vašemu psovi předepsat léky proti bolesti a na snížení horečky, antibiotika a další podle příčiny, která horečku vyvolala.

Pokud to stav psa vyžaduje, bude třeba hospitalizace na klinice, infuzní terapie, medikace a trvalý dohled.

Mezi nejčastější léky podávané při horečce patří léky ze skupiny tzv. nesteroidních antiflogistik (NSAID).

Patří sem léky s účinnou látkou meloxicam (Meloxoral sirup, Metacam sirup), karprofen (Rimadyl, Carprodyl, Rycarfa), ketoprofen (Ketofen).

Dále léky ze skupiny tzv. coxibů jako je např. Cimalgex (účinná látka Cimicoxib), Onsior (účinná látka robenacoxib), Trocoxil (účinná látka mavacoxib).

V neposlední řadě mezi léky proti horečce zařadit i léčiva ze skupiny pyrazolonů (Metamizol).

Všechny z vyjmenovaných léků jsou na předpis a nejsou tedy v lékárnách volně dostupné.

Horečku je lepší nepodceňovat a vždy se raději objednat s vaším mazlíčkem na vyšetření k veterináři.

NEJČASTĚJŠÍ NEMOCI PSŮ

Comments (4)

1. Eva Petríková

Dobrý deň. Chcela by som sa opýtať. Naša fenka mala v nedeľu šteniatka. Dnes je celkovo taká apatická, teplotu v konečníku má 39,2. Má červené oči. Je to normálne? Alebo sa mohlo stať že má v sebe kúsok placenty?

2. Samuel Evinic

Doporučuji neprodleně navštívit veterináře.

3. Monika Hrudková

Dobrý den, chci se zeptat ohledně svého psa. U pejska se zjistilo, že má nemocné ledviny, doktora mi řekla že to není tak závažný, ale přece. Nevím jaký je správný název z krve má hodnotu kolem 30%. Byla zahájena dietní strava. Jenže pes nám jídlo odmítá. Ještě bere antibiotika na zánět. Ještě čekáme na další výsledky. Jestli je boule nádor, nebo zánět. Když doktorka brala vzorky z té boule, je to hodně podlity krvý, nález je poblíž štítné žláze. Tak usoudila, že je v tom zánět. Po antibiotikach spinká, poléhavá a odmítá jíst. Jídlo do něj dostanu násilím, aby něco snědl.
    Je nějaká možnost jak psa přimět k jídlu? Normální stravu by si vzal. To na něm vidíme. Už si s ním nevím rady. A nevím co mám dělat. Zítra zkusíme kapačky. Ani nevím kolik má tak za den sníst. Zatím jsem do něj dostala tak 250g za den. Je středně velký a váhu naposledy měl 18,2kg. Bojím se že teď šel znovu dolů.Je mu 13 let a 1 měsíc. Horečku nemá, ale suchý čumák má. Teplota 37,5, včera 38C

4. Samuel Evinic

Dobrý den, nezlobte se, ale bez toho abych Vašeho psa kompletně vyšetřil a stanovil diagnózu, Vám nedokážu nijak poradit.