zvracení u kočky

ZVRACENÍ U KOČKY A KOŤAT

4.4

KDYŽ KOČKA ZVRACÍ

Zvracení u kočky je častý problém, určitě se s ním alespoň jednou setkal každý majitel kočky. Kočky mohou zvracet z různých důvodů – zbavení se nevhodné potravy ze žaludku je jednou z nejčastějších příčin zvracení u psů. Někdy je však zvracení známkou vážného zdravotního problému. Čtěte dále a zjistěte, proč kočky zvracejí, kdy byste měli začít být znepokojeni a co můžete udělat, abyste pomohli zvracejícímu zvířeti.

ZVRACENÍ NEBO REGURGITACE?

Měli bychom se naučit rozeznat rozdíl mezi zvracením a regurgitací.

REGURGITACE U KOČKY

• je pasivní děj, při kterém nenatrávená potrava vystupuje z jícnu, bez úsilí a bez zapojení břišního lisu. Obvykle nám regurgitace poukazuje na možnou patologii jícnu. Je důležité tyto dva děje rozlišovat, neboť příčiny a léčba těchto stavů jsou odlišné.

ZVRACENÍ U KOČKY

• obvykle mu předcházejí známky nevolnosti provázené slintáním, olizováním se a nadměrným polykáním. Některé kočky požírají trávu, spekulace ukazují i na možnou funkci ochrany jícnu před ostrými předměty, jako jsou např. kosti, když kočka zvrací. Trávu požírají samozřejmě i z důvodu čistění žaludku, neboť dříve či později pozření trávy vyvolá zvracení.
    • Zvracení u kočky je aktivní proces. Zahrnuje kontrakce břišní stěny, což si můžeme představit jako tzv. “pumpování břichem”. Naproti tomu regurgitace je proces pasivní, kdy kočka “vyhodí” obsah jícnu bez toho, aniž by zapojovala břišní stěnu. Zkrátka se jen nahrbí, ohne hlavu k zemi a vyjde z ní potrava, která se v jícnu nahromadila a neprošla do žaludku. Regurgitace povětšinou probíhá rychle, z ničeho nic je obsah venku. Při zvracení několik sekund čekáme, až kočka několikrát “zapumpuje” svaly břišní stěny a teprve po tomto úsilí vyzvrátí obsah žaludku.

zvracení u kočky

PROČ KOČKA ZVRACÍ?

Pokud kočka sežere něco zkaženého, cizí těleso atp., organismus na tuto skutečnost zareaguje zvracením a bude se snažit z těla vše vyloučit. Většina majitelů byla svědkem toho, že jejich kočka snědla něco “špatného” a za několik minut či hodin to vyzvrátil bez dalších následných komplikací. Dalšími relativně neškodnými příčinami zvracení u kočky jsou kinetózy (jízda v autě) a tzv. bilious vomiting syndrome neboli také “lačné zvracení”. Často se setkáváme s kočkami, které pravidelně zvrací ráno z důvodu prázdného žaludku, který je dráždí. Zvratky jsou většinou hlenové, zbarvené do žluto/oranžovo/hněda. Tyto kočky netrpí jinými problémy, jako jsou průjem, ubývání na váze či snížená chuť k jídlu. Nejčastější příčinou zvracení u bytových koček jsou trichobezoáry.

PŘÍČINY ZVRACENÍ U KOČEK

Zvracení je samozřejmě také příznakem mnoha potenciálně závažných onemocnění, jako jsou například:

• Zánět žaludku a střev – Gastroenteritída
    • Střevní obstrukce způsobená cizím materiálem, nádory, vchlípení či dislokace orgánů atd.
    • Zánětlivá onemocnění střev
    • Paraziti
    • Toxiny
    • Některé typy rakoviny
    • Onemocnění jater
    • Infekce (bakteriální, virové nebo houbové)
    • Onemocnění nadledvinek
    • Zánět slinivky břišní Pankreatitída
    • Hemoragická gastroenteritida
    • Žaludeční a střevní vředy
    • Úraz hlavy
    • Vedlejší účinky léků
    • Potravní intolerance

kočka zvrací

TYPY ZVRATKŮ

Je nepříjemné, ale důležité, abyste si před uklizením zvratků vše důkladně prohlédli, a pokud je možnost, tak vyfotili.

KOČKA ZVRACÍ CHLUPY – TRICHOBEZOÁRY

Při mytí se kočka celá olizuje, drsné výběžky na kočičím jazyku posouvají chlupy do tlamy a kočka je posléze spolkne. Chlupy částečně vyjdou z těla ven s výkaly, část chlupů ale zůstává v žaludku. Chlupy nahromaděné v žaludku se formují do útvaru, který se nazývá trichobezoár.

Bezoáry jsou většinou protáhlé, dlouhé okolo 2,5 cm, ale mohou narůst daleko delší. Koťata a mladé kočky vytvářejí trichobezoáry méně často než starší kočky, které mají tendenci více se olizovat.

KOČKA ZVRACÍ ŽLUTOU PĚNU

Například pěna, která může být zbarvená žlutě, poukazuje na to, že žaludek vaší kočky je prázdný (pěna pochází z hlenu, který je normálně přítomen v žaludku a žlutá je žluč ze střeva).

KOČKA  ZVRACÍ BÍLOU PĚNU

Příčin zvracení bílé pěny je vícero. Může se jednat nejčastěji  o infekci zažívacího traktu nebo o dietní chybu. Pokud se tento problém u kočičky objeví jednou a vše se opět vrátí do normálu, pravděpodobně snědla něco, co neměla a její tělo se tomu tímto způsobem brání. Pokud si nejste jisti, proč kočka zvrací a zvracení trvá déle či je velmi intenzivní, co nejrychleji vyhledejte veterináře.

KOČKA ZVRACÍ VODNATÉ ZVRATKY

Vodnaté zvratky vypovídají o tom, že má kočka žízeň, snaží se kompenzovat ztráty vody, ale nedokáže udržet tekutinu v žaludku a je tak vystavena riziku dehydratace. Tenhle typ zvracení pozorujeme nejčastěji při panleukopénii.

KOČKA ZVRACÍ KREV

Najdete-li ve zvratcích červenou krev nebo něco podobného kávovým zrnům (částečně natrávená krev), kočka s největší pravděpodobností krvácí do trávícího traktu. V tomto případě byste měli okamžitě navštívit veterináře

KOČKA ZVRACÍ STOLICI

Pokud zvratky vypadají nebo smrdí jako stolice, tak nečekejte ani vteřinu a utíkejte na veterinu. Zvracení stolice bývá příznakem ucpaného střeva nebo zánětu pobřišnice.

KOČKA ZVRACÍ ZELENOU STRAVU

Jasně zelené zvracení může naznačovat pozření něčeho zkaženého či jedovatého.

KOČKA ZVRACÍ JÍDLO

Pokud kočka zvrací částečně natrávenou nebo nestrávenou potravu, je zde několik dalších možností, proč se toto děje.

KOTĚ ZVRACÍ ŠKRKAVKY

Se zvracením škrkavek se potkáte v drtivé většině u koťat. U dospělé kočky se jedná o zcela ojedinělou záležitost. V tomto případě se nepokoušejte kotě odčervit sami (volbou nesprávného preparátu z lékárny můžete koťátku ještě víc ublížit) , ale poraďte se nejdřív s veterinářem.

zvracející kočka

CO DĚLAT KDYŽ KOČKA ZVRACÍ

Pokud vaše kočka vykazuje některý z následujících příznaků, ihned nás kontaktujte.

• Časté zvracení – kočky, které často zvracejí, se mohou rychle vyčerpat a organismus bude oslabený. To platí zejména pro zvířata nebo mláďata
    • Vrhavé zvracení – potenciálně známkou obstrukce gastrointestinálního traktu.
    • Letargie a deprese – známka celkového nežádoucího oslabení organismu.
    • Těžký průjem – kombinace závažného zvracení a průjmu může vést k rychlé dehydrataci.
    • Snížené močení – snížená tvorba moči v důsledku dehydratace.
    • Bolest břicha a / nebo jeho zvětšení – tyto příznaky jsou obecně pozorovány při závažnějších příčinách zvracení u koček.
    • Přítomnost čehokoliv neobvyklého ve zvratcích např. cizích předmětů, krve apod.

ZVRACENÍ U KOŤAT

Všechny příčiny a doporučení, na téma zvracení u dospělýchkoček, se vztahují i ​​na koťata. Zde ovšem s jedním důležitým upozorněním. Koťata mnohem rychleji podléhají důsledkům zvracení (dehydratace, nerovnováha elektrolytů, …) oproti dospělým jedincům. Rychle zeslábnou nebo dokonce umírají a to i z relativně mírných příčin zvracení. Proto je potřeba zvracení u koťěte nikdy nepodcenit a v každém případě déletrvajícího zvracení (2-3x po sobě v jeden den nebo 1x za den dva dny po sobě) kontaktovat veterináře!

ÚPRAVA STRAVY PŘI ZVRACENÍ U KOČKY

Pokud se dospělá (doposud zdravá) kočka vyzvrací jednou nebo dvakrát během dne a celkově nevykazuje změnu v chování, cítí se dobře, je veselá a nepozorujeme u ní průjem, snížený příjem tekutin atp., zkuste následující kroky:

• 1. Odstraňte všechny zdroje jídla a vody po dobu 6 – ti hodin.
  • 2. Pokud kočka vydří nezvracet déle jak dvě hodiny, nabídněte jí malé množství vody. Napájíme po malých objemech, častěji během dne.
  • 3. Pokud po uplynutí 6 hodin kočka pije a nezvrací, můžeme přejít k nabídnutí diety – rýže, kuřecí prsa bez kůže a mrkev. Rozvařené (vařit můžeme klidně i hodinu a půl). Krmit lze i dietní granule nebo konzervu.  Potravu nabízíme po malých troškách např. první dávka 1 čajová lžíce, pokud nezvrací, za hodinu 2 čajové lžíce a postupně prodlužujeme intervaly mezi krmením a zvyšujeme dávku (dávku na rozkrmování je nutné přizpůsobit velikosti kočky).
  • 4. Pokud kočka nadále již nezvrací a nepřidá se ani průjem, dietu ponecháme ještě další dva dny. Krmíme ideálně 3-4x denně menší porce.

Pokud během podávání diety začne kočka zvracet, neprodleně navštivte veterinárního lékaře.

PREVENCE ZVRACENÍ U KOČKY

• Neměňte náhle potravu, na kterou je vaše kočka zvyklá. Pokud se pro změnu rozhodnete, dělejte to postupně.
    • Krmte pravidelně, ideálně 2-3x (i vícekrát) denně
    • Krmte pouze kvalitním krmivem s vysokým obsahem masa a nízkým obsahem obilovin, bez barviv a jiné zbytečné “chemie”.
    • Nedávejte svým kočkám hračky, které mohou spolknout nebo rozžvýkat na kusy nebo z nich vytahat provázky.
    • Nenechávejte otevřený odpadkový koš za vaší nepřítomnosti v místnosti, kde necháváte kočku.
    • Nedávejte kočkám kosti. Vyhněte se krmení od stolu. Některé potraviny určené pro lidi nejsou pro kočky vhodné, některé jsou nebezpečné (např. hrozny, rozinky, čokoláda, xylitol v některých bonbonech, cibule, česnek, pažitka, makadamové ořechy a potraviny s vysokým obsahem tuku). Někteřé kočkys “citlivým” zažíváním nejsou schopni tolerovat ani “bezpečné” jídlo od stolu.
    • Odstraňte z dosahu kočky všechny potenciálně jedovaté pokojové rostiliny (lilie, pelargonie, brambořík, aloe, difenbachie, fíkus, jmelí, konvalinka, orchidej, narcis, krokus, vánoční hvězda a jiné)
    • Pravidelné očkování proti panleukopénii je nejzákladnější očkování, které by měla dostat každá kočka.
    • Pravidelné odčervení je naprostý základ zdravotní péče o kočku.
    • Zejména u dlouhosrstých bytových koček je nezbytné pečovat o srst a zabránit tvorbě trichobezoárů v žaludku.