průjem u kočky

Průjem u kočky | Co dělat když má kočka průjem

3.5

PRŮJEM U KOČKY

Když se u Vaší kočky objeví průjem, první co potřebujete zjistit je příčina, aby jste zmírnili nepohodlí zvířete. V každém případě je potřeba navštívit veterinárního lékaře. Váš veterinář provede celkovou prohlídku kočky včetně odebrání vzorku stolice. Průjem u koček má mnoho příčin a veterinář se Vás bude ptát na zdravotní stav zvířete, krmení a vzhled trusu. Snahy o změnu krmiva nebo domácí samoléčbu mohou vést k problémům a znesnadnění správné diagnostiky lékaře

průjem u koček

PRŮJEM U KOČKY NENÍ NORMÁLNÍ !

Normálně se kočky vyprazdňují 1 – 2x denně a stolice by měla být formovaná. Jakékoliv změny ve frekvenci vyprazdňování nebo konzistenci mohou být známkou onemocnění. O průjmu hovoříme tehdy, je-li stolice změkčená, ale formovaná, vodnatá nebo něco mezi tím.

ZNÁTE CHOVÁNÍ SVÉ KOČKY?

Je důležité znát běžné chování, denní aktivity a zvyky vaší kočičky, abyste byli schopni lépe posoudit její zdravotní stav a předejít tak k rozvinutí choroby. Pokud čistíte kočičí záchod jednou až dvakrát denně, přispíváte tak k čistotě a pohodlí vaší kočky a především rychle objevíte možný problém.

NA CO SE BUDE PTÁT VETERINÁŘ

Pro Vašeho veterinárního lékaře je důležitý popis stolicepředevším barva, konzistence, zápach. Nebojte se udělat fotografii, často se díky ní dozví důležité informace. Dále budete dotazováni na frekvenci vyprazdňování, jestli je vyšší nebo nižší než je u vaší kočky obvyklé, a na výskyt krve nebo hlenu ve stolici.

Firma Purina vytvořila přehlednou tabulku pro hodnocení konzistence stolice:

konzistence stolice kočky
Firma Purina vytvořila přehlednou tabulku pro hodnocení konzistence stolice

PRŮJEM U KOČKY – MOŽNÉ PŘÍČINY

ZAČERVENÍ

Jednou z příčin průjmu mohou být střevní paraziti – oblí červi, měchovci nebo tasemnice. Bez ohledu na to, jestli je kočka čistě domácí, nebo má přístup ven, paraziti představují skutečné riziko. Domácí kočky mohou mít střevní parazity z dob, kdy byly mladé, nebo mohou být infikovány vajíčky na kontaminovaných předmětech. Mohou také zkonzumovat kontaminovanou potravu nebo přímo vajíčka parazitů během pečování o svou srst. Riskantní je pro ně i socializace s jinými zvířaty, a to jak se psy, tak s jinými kočkami. Venkovní kočky jsou vystaveny velkému množství parazitů díky vajíčkům vyskytujících se v prostředí a také díky lovu a konzumaci kořisti. Koťata mohou získat škrkavky sáním mateřského mléka od své matky. Odčervovací léčba u koťat nezabrání reinfekci a dospělé kočky mohou mít přetrvávající infekci. Zničení střevních parazitů by mělo být prováděno pod dohledem veterinárního lékaře, který vymyslí vhodnou, bezpečnou a efektivní léčbu. Nedoporučujeme  podávat volně dostupné přípravky z lékárny.

INFEKCE

Mezi další příčiny kočičího průjmu patří bakteriální infekce, virová infekce, nebo protozoální infekce vyvolaná například Giardiemi. Stejně tak citlivost zažívání nebo nevyvážená strava mohou způsobit průjem. V neposlední řadě se řídká stolice může objevit u jedince se zánětlivým onemocněním střev a nedostatkem trávicích enzymů.

co dělat když má kočka průejm

CO DĚLAT KDYŽ MÁ KOČKA PRŮJEM?

Neměli byste se pokoušet řešit tento problém doma sami. Vždy je potřeba konzultovat stav s Vaším veterinářem, který zvolí vhodnou léčbu. Volně dostupné přípravky a takzvané přírodní preparáty, které se používají v lidské medicíně, mohou být pro kočku toxické! Někoho možná napadne zkusit změnit krmivo, tato úvaha ale není tak zcela správná. I když dojde ke zlepšení stavu, pravá příčina může stále přetrvávat. Tím oddálíte určení správné diagnózy a zahájení léčby. Váš veterinář potřebuje pracovat se všemi možnostmi a proto je potřeba Vaší kočku podrobně vyšetřit a podrobit ji různým diagnostickým testům. Čím dříve se s tímto začne, tím lépe pro Vaši kočičku a její zdraví.