zánět dělohy u kočky

Zánět dělohy u kočky | Pyometra u koček

4.6

CO JE ZÁNĚT DĚLOHY U KOČKY?

Zánět dělohy u kočky je závažný a život ohrožující stav, který musí být rychle řešen. Lékařsky tenhle stav nazýváme  PYOMETRA.

Je to sekundární infekce, ke které dochází vlivem hormonálních změn samičího reprodukčního systému. Po estru nebo “mrouskání” zůstávají hladiny progesteronu zvýšené po několik týdnů, což má za následek stimulaci sliznice dělohy, aby zbytněla a byla připravena na zabřeznutí. Pokud po několika cyklech mrouskání kočka nezabřezne, děložní sliznice nadále zbytňuje a mohou začít vznikat cysty. Tento stav se nazývá cystická hyperplazie endometria. Zesílená cystická děložní stěna vylučuje tekutiny, které vytvářejí ideální prostředí pro růst bakterií. Navíc vysoké hladiny progesteronu potlačují schopnost děložních svalů se stahovat a tak vylučovat tyto nahromaděné sekrety. Dalším faktorem, který k tomu přispívá je fakt, že během mrouskání mají bílé krvinky  zamezený vstup do dělohy. Je to forma ochrany bránící, za normálních okolností, aby byly bílými krvinkami poškozeny spermie, vnikající do vagíny. Kombinace těchto faktorů často vede k infekci.

Co dalšího může způsobit změny na děloze?

Rizikové z pohledu vzniku zánětu dělohy mohou být hormonální léky.  Použití léčiv na bázi progesteronu může způsobit změny na děloze, podobné estrálnímu cyklu. Navíc estrogeny nebo syntetické estrogenové léky zvyšují účinky progesteronu na dělohu. Léky obsahující estrogen i progesteron se někdy používají k léčbě určitých stavů reprodukčního systému. Kočka s jakoukoli probíhající hormonální léčbou musí být pečlivě sledována, právě pro vyloučení/potvrzení vývoje pyometry.

Jak se bakterie dostávají do dělohy?

Děložní krček je vstupní branou. Za normálních okolností je těsně uzavřen, ovšem během říje se uvolňuje, aby bylo umožněno prostoupit spermiím do dělohy.

Pokud je děložní krček otevřený nebo částečně uvolněný, pak bakterie, žijící přirozeně v pochvě, snadno prostoupí do nitra dělohy. Za normálních okolností je děložní prostředí pro přežívání bakterií nepříznivé. Nicméně ve fázi, kdy je stěna dělohy zbytnělá nebo cystická, vytváří bakteriím dokonalé podmínky pro jejich růst. Kromě toho, při výskytu těchto stavů, se děložní svalstvo nemůže správně stahovat (zbytnění děložní stěny a ovlivnění progesteronem) a bakterie, které do dělohy proniknou tak nemohou být adekvátně vyloučeny.

VÝSKYT ZÁNĚTU DĚLOHY U KOČEK

Zánět dělohy se může objevit u jakékoli sexuálně mladé až středně staré kočky; nejčastěji se však vyskytuje u starších nekastrovaných koček.

Obvyklé načasování výskytu zánětu dělohy bývá dva až osm týdnů po posledním mrouskání.

Po mnoha letech říjí bez zabřeznutí, prochází stěna dělohy změnami podporujícími toto onemocnění.

S pyometrou se proto nejčastěji setkáváme u starších nekastrovaných koček, úplně nejčastěji u koček zachráněných z množíren.

JAK SE PROJEVUJE ZÁNĚT DĚLOHY U KOČKY?

Klinické příznaky závisí na tom, je-li děložní krček otevřený či nikoliv. Je-li otevřený, hnis vyteče z dělohy přes pochvu ven. Tento výtok může být pozorován v okolí vulvy, na chlupech pod ocasem nebo na gauči či nábytku, kde kočka ležela. V mnoha případech čistotná povaha koček zapříčiní, že kočka vše vyčistí a majitel si stěží něčeho všimne. Při otevřené pyometře může a nemusí být přítomna horečka, apatie, nechutenství.

Hnisavý výtok z pochvy u kočky
Hnisavý výtok z pochvy u kočky

Při uzavřené formě zánětu dělohy (děložní krček je uzavřený), hnis, jenž se v děloze tvoří, není schopen odtéct ven. Hromadí se v děloze a způsobuje zvětšení břicha. Bakterie uvolňují toxiny, které jsou absorbovány do krevního oběhu. Zdravotní stav koček s uzavřenou formou pyometry se postupně zhoršuje. Přichází skleslost, apatie, nechuť k jídlu a může se objevit zvracení či průjem.

Bakteriální toxiny ovlivňují ledviny a kočka začíná více a častěji močit. Poté hodně pije, aby tento stav kompenzovala. Tzv. polyurie a polydipsie se vyskytují u otevřené i uzavřené formy pyometry.

DIAGNOSTIKA ZÁNĚTU DĚLOHY

Kočky vyšetřované v první fázi onemocnění mohou mít mírný výtok z pochvy a jinak nevykazovat jiné příznaky onemocnění. Jak bylo zmíněno výše, ne každá kočka ale musí výtok mít. Pokud u své kočky pozorujete nadměrné pití a močení, zvětšené břicho, případně zvracení či průjem, apatii, nechutenství ihned kontaktujte veterinárního lékaře.

Při vyšetření krve zaznamenáváme zvýšení počtu bílých krvinek a často zvýšenou hladinu globulinů (typ bílkovin často spojených s imunitním systémem). Hustota moči bývá velmi nízká kvůli toxickým účinkům bakterií na ledviny. Tyto změny jsou však nespecifické a mohou se vyskytnout u všech koček s jakoukoliv rozvinutou bakteriální infekcí.

Pokud se jedná o uzavřenou pyometru, na RTG břicha často vidíme zvětšenou dělohu. Při otevřené formě, kdy bude děloha zvětšena méně, RTG vyšetření nebude rozhodující. Vždy využíváme sonografciké vyšetření.

LÉČBA PYOMETRY

Preferovanou léčbou u nechovných koček je chirurgické odstranění dělohy a vaječníků neboli kastrace kočky.”

kastrace kočky

Kočky zdiagnostikované v časné fázi fázi onemocnění jsou velmi dobří kandidáti k chirurgii. Operace pyometry je komplikovanější než rutinní kastrace. Většina koček je však zdiagnostikována až v rozvinuté fázi onemocnění a v této chvíli je potřeba i dlouhodobější hospitalizace. Před i po zákroku je třeba pacienta stabilizovat infuzní terapií a vhodně zvolenou kombinací léků. Antibiotika jsou obvykle podávána po dobu ještě dvou týdnů od operace.

zánět dělohy u kočky
Zánět dělohy u kočky – děloha s vaječníkem při operaci

NECHIRURGICKÁ LÉČBA ZÁNĚTU DĚLOHY

Míra úspěšnosti konzervativní terapie pyometry u koček (bez kastrace) je variabilní a vždy s sebou nese významné riziko. Základem nechirurgické léčby je dlouhodobé podávání antibiotik s dobrým prostupem do dělohy  v kombinaci s hormonálním preparátem – Alizin.

alizin

Léčba je většinou nutná několik týdnů, a předpokladem k úspěchu je nakrytí kočky ihned při nejbližsím mrouskání. Pokud toto není možno zajistit, je vždy lepší pyometru řešit chirurgicky. Pokud nedojde k zabřeznutí, tak ve vysokém procentu nemoc recidivuje (opakuje se). Nevýhodou konzervativní terapie je, že po dobu 48 hodin nelze zajistit rapidní zlepšení stavu pacienta, takže kočky, které jsou vážně nemocné a potřebují okamžitou léčbu nejsou kandidáty na konzervativní terapii.

Důležité statistiky, které byste měli znát o konzervativní léčbě zánětu dělohy u kočky:

• 1. Úspěšnost při léčbě otevřené pyometry je v nekomplikovaných případech přibližně 75%.
  • 2. Míra úspěšnosti léčby uzavřené formy pyometry je pouze kolem 25%.
  • 3. Míra opakování onemocnění u ošetřované kočky je obecně považována za vysokou a to okolo 50-75%.
  • 4. Šance pro úspěšný chov jsou sníženy cca na 50-75%.

Pokud se při zánětu dělohy nezačně s terapií včas, hrozí, že toxické účinky bakterií budou v mnoha případech fatální. Pokud je děložní hrdlo uzavřeno, je tu velké riziko prasknutí dělohy a vylití jejího hnisavého obsahu do dutiny břišní. To se s největší pravděpodobností stane pro kočku smrtelným. Pyometra je vážný zdravotní stav, který vyžaduje okamžitou léčbu!

AUTOR

veterinář Samuel Evinic