Služba

ZUBNÍ KÁMEN U PSA | DENTÁLNÍ HYGIENA

ZUBNÍ KÁMEN U PSA

• Po každém jídle se na zubech usazuje plak. Je tomu stejně tak u lidí jako u psů. Pes ani kočka si na rozdíl od člověka pravidelně nečistí zuby. Plak se proto usazuje více a nakonec dojde k jeho mineralizaci v zubní kámen. Usazený zubní kámen postupně dráždí dásně, ty ustupují a obnažují se krčky zubů. Oddalováním dásní od zubů vzniká paradontóza s možností ztráty zubů. Bakterie obsažené v zubním plaku svojí činností vytvářejí zánět dásní a také nepříjemný zápach z dutiny ústní.
zubní kámen
zubní kámen u psa

PROČ ŘEŠIT ZUBNÍ KÁMEN U PSA ?

• Zubní plak a kámen způsobuje nejen nepříjemný zápach z tlamy. Platí pravidlo, že čím víc plaku, tím větší zápach tlamy. Zanedbaná péče o psí zuby může vést až k paradontóze a ztrátě zubů. Vzhledem k tomu, jak jsou bakterie obsažené v zubním plaku blízko cévám v dásních, je pro ně přestup do krve mnohem snazší. Odtud se už mohou šířit do celého organismu. Ohroženo je tak například i srdce a ledviny. Psovi, který má již zubní kámen vytvořený, můžeme pomoci pouze jeho odstraněním pomocí zubního ultrazvuku.
zubní kámen u psa
zubní kámen u psa

DENTÁLNÍ HYGIENA U PSA

JAK PŘIPRAVIT PSA?

• Doporučujeme 8 hodinovou hladovku, u psů nad 30 kg 16 hodin, u miniaturních plemen stačí 6 hodin.
  • Hodinu před zákrokem odebereme i tekutiny.
  • Dodržení hladovky je důležité pro prevenci zvracení při anestezii.

JAK ODSTRANĚNÍ ZUBNÍHO KAMENE U PSA PROBÍHÁ?

• Veterinární lékař nejdřív uvede psa do anestézie, následně zajistí dýchací cesty pomocí intubace a napojí psa na monitor životních funkcí
  • Následuje zhodnocení stavu dutiny ústní, někdy je nutné zhotovit RTG snímky čelisti k posouzení stavu zubních kořenů.
  • Zuby, které jsou těžce postižené zánětem parodontu, musíme vytrhnout.
  • Zastavíme krvácení z extrakční rány a ránu podle stavu sešijeme rychle vstřebatelným šicím materiálem nebo ponecháme k hojení volně.
  • Pomocí zubního ultrazvuku je zubní kámen na povrchu zubu „rozbit“ a odstraněn. Zubní kámen se odstraňuje nejen z viditelných části zubu, ale především z prostor zasahujících pod dásně.
  • Po odstranění zubního kamene následuje leštění skloviny s pomocí mikromotoru a  speciální leštící pasty.
  • Vyleštěním skloviny dojde k vyhlazení rýh, které zůstávají na sklovině při odstraňování zubního kamene zubním ultrazvukem. Pokud se sklovina nevyleští, v rýhách na sklovině zubu se snadněji usazuje opět zubní plak.

JAK DLOUHO DENTÁLNÍ HYGIENA TRVÁ?

• Předoperační vyšetření a zavedení kanyly trvá zhruba 20 minut.
  • Uspávání a příprava pejska na zákrok zabere 10 minut.
  • Samotné odstranění zubního kamene ultrazvukem a následné přeleštění skloviny trvá zhruba 40 – 60 minut.
  • Většina pacientů se probouzí zhruba po 30 – 60 minutách.
  • Po 60 -90  minutách je pejsek zcela  probuzen a je předán majiteli do domácí péče.

​DOMÁCÍ PÉČE PO OŠETŘENÍ ZUBŮ

• Majitel by měl pejska zhruba týden po zákroku krmit měkkou stravou – konzervou, vařeným masem nebo alespoň navlhčenými granulemi.
  • Někteří pacienti se silnějším zánětem dásní vyžadují podávání antibiotik případně i léků proti bolesti. Léky proti bolesti a antibiotika podává majitel doma v tabletkách nebo sirupu dle předpisu veterinárního lékaře.
  • Kontrolu dutiny ústní provádíme před dobráním antibiotik zhruba 7 dní po zákroku.

KOMPLIKACE

• U některých pacientů může pár dní po zákroku přetrvávat bolestivost tlamy, která postupně vymizí.
  • Nechutenství se může vyskytnout 24 hodin po anestezii.
  • Pár hodin po zákroku se může vyskytnou drobné krvácení dásní.

JAK ČISTIT PSOVI ZUBY?

• Pokud nebudete pravidelně psovi čistit zuby, zubní kámen vytvoří znovu.
  • Ideální je čistit zuby pravidelně jednou denně po večerním krmení.
  • K čištění zubů používáme ideálně kvalitní dětský kartáček.
  • Při navykání na čištění lze zprvu nanést pastu prstem, potom masírovat  i gázou a pokud toto pes toleruje, přejít ke kartáčku.
  • Zubní pastu používáme výhradně psí.
  • Doporučujeme použití enzymatických zubních past.

MOŘSKÁ ŘASA A KOUSACÍ PAMLSKY

U některých zvířat se osvědčilo pravidelné podávání mořské řasy do krmení. Řasa enzymaticky odbourává plak a snižuje zápach z tlamy. Lze taky používat ústní vodu pro psy. Problém ale bývá se její chutností. Většina pamlsků na odstranění zubního plaku je zcela neúčinná! Účinný pamlsek by měl vydržet 20 minut než ho pes rozkouše. Kousání pamlsků může mít efekt jen při plné dentici, bez vad skusu.

• DENTÁLNÍ HYGIENA JE JEDINÝ ZPŮSOB JAK ODSTRANIT ZUBNÍ KÁMEN U PSA

• ZUBNÍ KÁMEN U PSA A NÁSLEDNÁ PARADONTÓZA ZPŮSOBUJÍ NEPŘÍJEMNÝ ZÁPACH Z TLAMY
  • ZUBNÍ KÁMEN U PSA JE ČASTO MAJITELI PŘEHLÍŽEN.
  • JEDINOU PREVENCÍ ZUBNÍHO KAMENE JE PRAVIDELNÉ ČIŠTĚNÍ ZUBŮ
NEJČASTĚJŠÍ NEMOCI PSŮ