Kočičí svrab

Drbe si Vaše kočka uši?

Minimálne 50% případů zánětu zvukovodů u koček je způsobeno ušním svrabem – parazitem Otodectes cynotis.

Tenhle primárně psí parazit způsobuji mnohem častěji problémy kočkám, přenosný však může být i na člověka.

Způsobuje silně svědivé záněty ucha, typickým příznakem je tmavohnědý maz ve zvukovodu.

Kočky postiženy svrabem jsou neklidné, často si drbou uši, někdy i hůř slyší kvůli ucpaným zvukovodům.

Ušní maz se při svrabu díky svému charakteru často přirovnává ke kávové sedlině.

V některých případech se však svědivé okrsky můžou vyskytnout i na těle, a to zejména v zadní části.

To bývá obvykle způsobeno lokálním přenosem – když se kočka stočí do klubíčka, parazit si „přeleze“ z ucha na bedra apod.

kočičí svrab
I takhle může vypadat svrab v uchu

Diagnostika

Diagnóza je velice snadná – často je možné najít parazita už při otoskopickém vyšetření, kdy veterinář uvidí pohyblivé parazity v uchu při malém zvětšení.

Diagnózu si pak potvrdíme po odběru vzorku z ucha nálezem parazita pod mikroskopem.

kočičí svrab

Kočičí svrab – Léčba

Pro léčbu volíme celková antiparazitika, nejúčinnější je selamektin (přípravek Stronghold) nebo ivermectin (přípravek Otimectin) .

Neméně důležitou součástí léčby je mechanické odstranění co největšího množství mazu.

Jak správně vyčistit uši, se dozvíte zde, postup u kočky je stejný,

Toho docílíme pomocí ušních čističů, které rozpouští ušní maz, např. Otifree, Nolvasan Otic a jiné.

Někdy je ucho natolik bolestivé, že prvotní ošetření musíme provést v celkové anestézii.

Lze aplikovat i lokální antiparazitární přípravky s obsahem ivermektinu přímo do ucha, nejčastěji to ale provádíme v kombinaci s celkovou antiparazitární terapii.

Léčbu antiparazitiky je nutno zopakovat nejméně 3x v intervalu 3-4 týdnů.

Vzhledem k faktu, že se jedná o vysoce přenosné onemocnění, je nevyhnutné přeléčit všechna zvířata v kontaktu, a to i ty, které nevykazují příznaky onemocnění, kočky i psy.

Zejména u venkovních koček je otodectový kočičí svrab jednou z nejčastějších diagnóz, proto je dobré kočky preventivně ošetřovat antiparazitiky.

Nejlepší výsledky dosahujeme s pipetami BravectoStronghold nebo Broadline.

Máte pocit, že má Vaše kočka svrab? Kontaktujte nás!