Kočičí svrab

4.6

Drbe si Vaše kočka uši?

Minimálne 50% případů zánětu zvukovodů u koček je způsobeno ušním svrabem – parazitem Otodectes cynotis.

Tenhle primárně psí parazit způsobuje mnohem častěji problémy kočkám, přenosný však může být i na člověka.

Způsobuje silně svědivé záněty ucha, typickým příznakem je tmavohnědý maz ve zvukovodu.

Kočky postiženy svrabem jsou neklidné, často si drbou uši, někdy i hůř slyší kvůli ucpaným zvukovodům.

Ušní maz se při svrabu díky svému charakteru často přirovnává ke kávové sedlině.

V některých případech se však svědivé okrsky můžou vyskytnout i na těle, a to zejména v zadní části.

To bývá obvykle způsobeno lokálním přenosem – když se kočka stočí do klubíčka, parazit si “přeleze” z ucha na bedra apod.

kočičí svrab
I takhle může vypadat svrab v uchu

DIAGNOSTIKA UŠNÍHO SVRABU

Diagnóza je velice snadná – často je možné najít parazita už při otoskopickém vyšetření, kdy veterinář uvidí pohyblivé parazity v uchu při malém zvětšení. Diagnózu si pak potvrdíme po odběru vzorku z ucha nálezem parazita pod mikroskopem.

kočičí svrab

LÉČBA KOČIČÍHO SVRABU

Pro léčbu volíme celková antiparazitika, nejúčinnější je selamektin (přípravek Stronghold) nebo ivermectin (přípravek Otimectin) .

Neméně důležitou součástí léčby je mechanické odstranění co největšího množství mazu.

Jak správně vyčistit uši, se dozvíte zde, postup u kočky je stejný,

Toho docílíme pomocí ušních čističů, které rozpouští ušní maz, např. Otoact, Nolvasan Otic a jiné.

Někdy je ucho natolik bolestivé, že prvotní ošetření musíme provést v celkové anestézii.

Lze aplikovat i lokální antiparazitární přípravky s obsahem ivermektinu přímo do ucha, nejčastěji to ale provádíme v kombinaci s celkovou antiparazitární terapii.

Léčbu antiparazitiky je nutno zopakovat nejméně 3x v intervalu 3-4 týdnů.

Vzhledem k faktu, že se jedná o vysoce přenosné onemocnění, je nevyhnutné přeléčit všechna zvířata v kontaktu, a to i ty, které nevykazují příznaky onemocnění, kočky i psy.

Zejména u venkovních koček je otodectový kočičí svrab jednou z nejčastějších diagnóz, proto je dobré kočky preventivně ošetřovat antiparazitiky.

Nejlepší výsledky dosahujeme s pipetami BravectoStronghold nebo Broadline.

Máte pocit, že má Vaše kočka svrab? Kontaktujte nás!

Comments (14)

1. Edita Roušarová

Dobrý den,
    U našeho kocourku se v podstatě nepřetržitě od ledna objevuje ušní svrab. Po návštěvě veterináře dostal 2x Tabletu Simparica a mezi nimi Stronghold .
    Bohužel potíže s klopením uši a třesením hlavou nepřestávají.
    Uši cca 1x za 2-3 týdny čistíme, ale je vidět, ze kocourek je po čištění úplně vyřízený.

Je nějaký jiný způsob jak se ušního svrabu zbavit?

Bojím se, aby po takové době nedošlo k dalším komplikacím ( zánět vnitřního uch, ohluchnutí?)

Předem děkuji za radu.
    Edita

2. Samuel Evinic

Dobrý den,
    Simparica není registrovaná pro kočky, neměla by se proto používat. Čistit uši při svrabu musíte častěji, ze začátku obden. Lze použít lokální léčbu ve formě otimectin gelu. Možná by bylo dobré na úvod léčby vyloučit bakteriální resp kvasinkový zánět v uchu.

3. Michal Ondrák

Dobrý den,
    Včera byl u naší jedné kočky zjištěn ušní svrab. Chtěl bych se zeptat jestli do preventivní léčby mám zahrnout i cca 3 měsíční agamu. Nikde jsem se tak nějak nedočetl, že by to bylo přenosné i na ještěry. Nicméně pokud mám začít léčit, tak čím.
    Děkuji a přeji hezký den, Ondrák

4. Samuel Evinic

Dobrý den, agamu nemusíte.

5. John

Dobrý den, má kočka trpí ušním svrabem. Má všechny příznaky, drbe si uši, třepe hlavou a v uších má maz v podobě “kávové sedliny”. Bohužel bydlím trochu z ruky a nedisponuji vozidlem a ani přepravou. Má otázka zní: jsou přípravky na ušní svrab volně prodejné? Nebo potřebuji mít doporučení od veterináře? A pokud volně prodejné jsou, kde se dají koupit?

6. Samuel Evinic

Dobrý den,

všechny léky na svrab jsou pouze na předpis vet. lékaře.

7. Markéta

Dobrý den chtela jsem se zeptat,co na ušní svrab u kocek,?Děkuji Baštova

8. Samuel Evinic

Dobrý den,
    na svrab neexistuje žádný volně prodejný lék, takže musíte na veterinu.

9. Daniela

Dobrý den ,muže se člověk nakazit ? A jak se pozná u člověka

10. Samuel Evinic

Je to málo pravděpodobné, ale může. projevy jsou stejné jako u kočky.

11. Lenka

Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, zda se může ušním svrabem od kočky nakazit i králík.
    Předem děkuji za odpověď.

12. Samuel Evinic

Dobrý den,
    technicky to možné je, ale prakticky jsem se s tím nikdy nesetkal. Králíci mají jiný druh svrabu – Psoroptes cuniculi.

13. Jakub

14. Samuel Evinic

Žádný volně prodejný preparát na svrab nefunguje, takže sám to nezvládnete.