alergie u kočky

ALERGIE U KOČKY

4.7

Alergie jsou na vzestupu u lidí i u zvířat. Existuje několik teorií, proč tomu tak je. Jedna z nich říká, že je to proto, že už nemusíme neustále bojovat s parazity, bakteriemi a viry, tak se imunitní systém „nudí“. Kočičí alergie jsou velkým problémem pro domácí zvířata a majitele, kterých se týkají.

Čtěte dál, abyste se dozvěděli o nejčastějších alergiích u koček, jaké jsou příznaky těchto alergií a jak jsou léčeny.

Stejně jako lidé i naše kočky si mohou vytvořit alergie. K tomu dochází, když se jejich imunitní systém stává citlivým na látky běžně přítomné v jejich okolí. Tyto dráždivé látky jsou známé jako alergeny. Alergeny nemusí dráždit všechny kočky / zvířata v domácnosti.

Kočky si často drbou hlavu zadní packou

Protože existuje tak široká škála alergenů, alergie na kočky jsou obecně rozděleny do tří hlavních kategorií: alergie na blechy, alergie na životní prostředí (atopická dermatitida) a alergie na potraviny. Nejčastější jsou alergie na blechy a alergie na životní prostředí – ty, které způsobují u lidí příznaky „senné rýmy“. Nicméně kočky mají často více alergií, a proto je doporučeno důkladné vyšetření dermatologem.

PŘÍZNAKY ALERGIE U KOČEK

Alergické kočky jsou často velmi svědivé a mají kožní problémy spojené s alergickou dermatitidou. Mohou také vykazovat některé z těchto příznaků:

• kýchání, kašel a sípání – zvláště pokud má kočka astma
  • svědění očí a výtok z oka
  • ušní infekce
  • zvracení nebo průjem
  • chrápání způsobené zaníceným hrdlem
  • žvýkání nebo olizování pacek, následně kulhání

NEJČASTĚJŠÍ KOČIČÍ ALERGENY V PROSTŘEDÍ

Nejčastější lidské alergeny se značně odlišují od kočičích s výjimkou mléka!
  • pyl, tráva, rostliny, plísně a jiné organické látky
  • jídlo
  • parfémy a kolínské vody
  • blechy nebo přípravky na kontrolu blech
  • čisticí prostředky pro domácnost
  • léky na předpis
  • některé kočičí podestýlky

Zažívací příznaky obvykle doprovázejí potravinovou alergii, takže je důležité vyhnout se krmení takovým krmivem, ke kterému má kočka známou alergii. Alergie se častěji vyskytují u venkovních koček, protože jsou vystaveny širšímu spektru potenciálních alergenů, zejména pak rostlin a organických látek.

ALERGIE NA BLECHY

Mnoho koček je alergických na blechy – konkrétně na bleší sliny. Alergie se proto projeví až po pokousání blechou. Po poštípání blechou začne být kočka neuvěřitelně svědivá. Na Vaší kočce nemusí být patrné žádné známky po blechách, protože kočky s alergiemi na blechy se často čistí velmi agresivně. Lízání, kousání nebo škrábání zejména kolem krku, stehen, břicha, boků a ocasu může být příznakem alergie na blechy. Při podezření na alergii bychom měli alergii na blechy zvážit vždy jako první i u bytových koček.

Typický bleší trus nemusíte najít v kožichu vždy
Typický bleší trus nemusíte najít v kožichu vždy

JAK SE LÉČÍ ALERGIE NA BLECHY U KOČKY?

Základem úspěšné léčby je zbavit se blech na kočce i v domácnosti a držet kočku s alergií na bleší kousnutí pod trvalou ochranou antiparazitik. Jak se zbavit blech u kočky se dozvíte v našem podrobném článku. Zde jenom připomeneme, že byste nikdy neměli používat psí léky proti blechám na kočky, protože mohou být pro kočky velmi toxické (zejména preparáty s obsahem permethrinu). Nikdy také nekupujte léky proti blechám v lékarně – Váš veterinář, na rozdíl od lékárníka, doporučí vhodný přípravek na základě konkrétních potřeb Vaší kočky. Nám se nejlépe osvědčily preparáty Bravecto a Bravecto plus s tříměsíčním účinkem.

ALERGIE NA PRACH A PYL

Kočky mají alergie na pyly stejně jako lidi

Alergie na pyl stromů, plevelů a trav jsou u koček běžné. Postižení jedinci se mohou lízat, žvýkat a poškrábat kdekoli na jejich těle a v těžkých případech si mohou způsobit značné poškození kůže. Tyto alergie často začínají jako sezónní (vyskytují se pouze tehdy, když se vytváří alergický alergen). Postupem času se alergie mohou stát celoročním problémem, protože alergické kočky mají tendenci během stárnutí reagovat na více alergenů. Nejlepší způsob, jak zjistit, na co Vaše kočka může být alergická, je naplánovat intradermální (kožní) nebo krevní test na alergie u veterinárního dermatologa.

KOŽNÍ ALERGICKÝ TEST U ALERGICKÉ KOČKY
Kožní alergický test u kočky

JAK ZMÍRNIT PROJEVY ALERGIE U KOČKY?

Udržování koček ve vnitřních prostorách se zavřenými okny a používáním klimatizace a / nebo vzduchového filtru během problémových období může snížit vystavení kočky pylu. Pravidelné koupání nebo alespoň utírání kočky vlhkým hadříkem pomáhá odstranit pyl, který se zachytí v srsti. Veterináři mohou předepsat doplňky stravy – omega mastné kyseliny, hyposensibilační terapii, imunosupresivní léky a další.

ALERGIE NA DOMÁCÍ ROZTOČE

ALERGIE U KOČKY
Alergické projevy často začínají na hlavě

Kočky mohou být také alergické na vnitřní alergeny jako jsou plíseň, prach, roztoči v domácnostech atd. Vnitřní alergie jsou nerozeznatelné od alergií na venkovní prostředí s výjimkou, že olizování, kousání a škrábání jsou často od začátku spíše celoroční než sezónní. Váš veterinář nebo veterinární dermatolog může zjistit, zda má Vaše kočka vnitřní alergie pomocí intradermálního (kožního) nebo krevního testu. Chcete-li snížit vystavení koček vnitřním alergenům, řešte problémy s plísněmi ve Vaší domácnosti – často a důkladně čistěte, používejte vzduchové filtry. Diagnostika i léčba jsou stejné jako u předešlého typu.

POTRAVINOVÉ ALERGIE

Drbání je hlavním příznakem alergií u koček
Drbání je hlavním příznakem alergií u koček

Alergie na jednotlivé složky potravin jsou dalším typem alergie. Kočky s alergiemi na potraviny trpí obvykle svěděním kůže. V extrémních případech se mohou také objevit opakované infekce kůže nebo uší. Někdy mohou mít kočky i zažívací potíže jako zvraceníprůjem nebo zvýšenou plynatost. U kočky se mohou vyvinout potravinové alergie v každém věku bez ohledu na to, zda už léta jí stejné jídlo nebo nedávno začala jíst něco nového. V praxi se ale setkávám nejčastěji s nástupem potravinové alergie právě po změně jídla. Zejména po krmení levnými granulemi či kapsičkami.

DIAGNOSTIKA POTRAVNÍCH ALERGENŮ

Chcete-li diagnostikovat potravinovou alergii, musí být Vaše kočka krmena buď novou složkou stravy (se kterou se nikdy nesetkala – např. křepelka, sleď, krevety, kachna, pštros) nebo hydrolyzovanou potravou (kočkám většinou moc nechutná) po dobu šesti až osmi týdnů. Během této „testovací” doby nesmí kočka dostávat nic jiného ani žádné pamlsky. Přípustná je pouze voda. Pokud příznaky zmizí během této doby, Vaše kočka má potravinovou alergii.

Granule se sleděm, kokosem, quinoa a kurkumou

JAK SE LÉČÍ ALERGIE NA JÍDLO U KOČKY?

Chcete-li léčit potravinovou alergii své kočky, můžete buď pokračovat v krmení potravin používaných v testovacím období nebo znovu zavádět standardní ingredience po jednom, abyste přesně určili, na co je alergická. Zatímco některé kočky mohou jíst hypoalergenní diety, jiné musí jíst přísněji regulované diety, které jsou k dispozici pouze prostřednictvím veterinářů. Osobně se mi u koček s potravinovou alergií velmi osvědčily diety a krmiva firmy Farmina, zejména řady Quinoa a Pumpkin a nově také Ocean.

ALERGIE NA PLASTOVÉ MISKY

Alergie na plasty u lidí byly dokumentovány ve vědecké literatuře. U koček podobné studie nebyly provedeny. Z osobní zkušenosti kočičího dermatologa ale mohu říci, že u koček krmených z platového nádobí je mnohem vyšší výskyt diagnózy zvané „kočičí akné”.

KOČIČÍ AKNÉ

Kočičí akné

Kočky s akné na bradě mají kolem brady pevné nebo hnisavé tmavé hrboly (komedony). Pokud si myslíte, že Vaše kočka by mohla být alergická na plasty, zkuste přejít na keramické nebo skleněné misky. Ujistěte se, že je pravidelně čistíte, protože sliz, který se nachází na dně, je dalším možným spouštěčem akné. V případě, že si kočka bradu rozškrábe nebo dojde k sekundární bakteriální infekci, je potřeba k terapii přidat i antibiotika a protizánětlivé léky v lokální nebo celkové formě.

ALERGIE NA PARFÉMY

Některé kočky jsou velmi citlivé na parfémy, které se často přidávají do steliv pro kočky, čisticích prostředků, sprejů na vzduch, prášků do koberců, hadříků do sušiček atd. Pokud zjistíte, že Vaše kočka kýchá nebo se stává svědivou po kontaktu s těmito typy výrobků , může být na vině alergická nebo dráždivá reakce. Zkuste přejít na neparfémované produkty a zjistit, zda příznaky Vaší kočky nezmizí.

ALERGIE KOČEK NA LÉKY

kapsle

Alergie na léky jsou u koček poměrně vzácné (ve srovnání se psy a lidmi), ale každý jedinec může mít bez varování nežádoucí účinky na konkrétní lék. Projevy se liší, ale mohou zahrnovat svědění, kopřivku, horečku, zvracení, vypadávání chlupů (topické přípravky) a v závažných případech anafylaxi, která může způsobit potíže s dýcháním, kolaps, záchvaty i smrt. Máte-li podezření, že Vaše kočka reaguje špatně na léky nebo máte jiné obavy o zdraví Vaší kočky, neprodleně kontaktujte svého veterináře.

AUTOR