potrat u kočky

POTRAT U KOČKY

4.6

CO JE TO SPONTÁNNÍ POTRAT?

Potrat (odborně abortus) je ukončení těhotenství a vypuzení plodu z dělohy.

Podle vyvolávající příčiny rozlišujeme potrat samovolný (odborně spontánní), když není vyvolán zevním zásahem, a potrat umělý, který je vyvolán zevním zásahem.

Samovolný potrat u ženy je definován jako ztráta těhotenství do 20. týdne nebo plodu s váhou nižší než 500 gramů. Samovolným potratem končí 10–15 % všech prokázaných těhotenství.

U koček nám takhle přesná definice i statistika chybí.

POTRAT U KOČKY

Spontánní potrat u kočky může nastat z mnoha důvodů, včetně bakteriální nebo virové infekce, nemoci nebo reprodukčních problémů.

Literatura udává, že spontánní potrat je častější v pozdějších fázích březosti, ale vzhledem k tomu, že kočky nechodí na pravidelné těhotenské kontroly, tak bych tenhle údaj bral se značnou rezervou. Osobně si myslím, že o potratech koček v prvním trimestru toho zatím moc nevíme.

Potrat u kočky nemusí postihnout všechny plody.

Obecně víme, že samovolné potraty jsou častější u čistokrevných koček a u koček, které v minulosti trpěly komplikacemi během březosti.

PŘÍZNAKY POTRATU U KOČKY

Pokud vaše kočka zažila spontánní potrat, nejčastější věc, kterou si všimnete, je abnormální krvácení z pochvy. V některých případech může být nalezen vyloučený plod.

Některé kočky, u kterých došlo k samovolnému potratu, nemusí vykazovat vůbec žádné příznaky.

Je potřeba okamžitě vyhledat veterináře,  jakmile si všimnete některého z následujících příznaků u své březí kočky:

• Abnormální krvácení z pochvy
  • Hnisavý výtok z vulvy
  • Návrat říje / estru
  • Vypuzení plodu nebo placenty
  • Menší velikost břicha
  • Známky bolesti nebo nepohodlí
  • Deprese
  • Zvracení a / nebo průjem
  • Ztráta chuti
  • Ztráta hmotnosti
  • Horečka
  • Dehydratace

PŘÍČINY POTRATU U KOČEK

Existuje mnoho příčin spontánního potratu u koček. Kočky, které v minulosti trpěly komplikacemi během březosti, mají zvýšené riziko spontánního potratu. Čistokrevné kočky mají kvůli  inbreedingu také větší šanci na spontánní potrat než kříženci.

potrat u kočky
Spontánní potraty jsou častější u čistokrevných koček

Nejčastější příčinou spontánního potratu je úmrtí plodu v důsledku hormonální nerovnováhy.

Mnoho infekčních onemocnění může také způsobit spontánní potrat. Některé z nejčastějších virových infekcí, které jsou příčinou spontánního potratu, zahrnují kočičí herpesvirus, virus kočičí imunodeficiencekočičí leukémii. Některé druhy bakterií a prvoků se také mohou šířit z pochvy do dělohy během chovu, což vede k samovolnému potratu.

Reprodukční problémy mohou být také odpovědné za spontánní potrat u koček. Tyto problémy mohou mimo jiné zahrnovat hormonální stavy, genetické vady plodu, problémy s vývojem placenty, dystokie a endometriální onemocnění.

Některé spontánní potraty nemusí být způsobeny chorobou nebo reprodukčním systémem vůbec. Extrémní podvýživa, stres a trauma mohou také hrát roli v potratu. V některých případech může být potrat způsoben systémovými nemocemi, které postihují jiné části těla. Některé typy léků mohou také u koček způsobit spontánní potrat.

DIAGNOSTIKA PŘÍČINY POTRATU

Ujistěte se, že informujete veterináře o rozsahu a délce trvání příznaků vaší kočky, o všech aktuálně předepsaných lécích a o všech předchozích spontánních potratech nebo těhotenských potížích. Váš veterinář provede definitivní diagnózu provedením rentgenového vyšetření břicha, aby zjistil, zda v děloze stále zůstávají plody. Veterinární lékař bude také testovat další onemocnění v průběhu této doby a může využít řadu diagnostických metod, včetně krevního obrazu, analýzy moči a testu viru kočičí leukémie.

LÉČBA POTRATŮ

Způsob léčby se bude lišit v závislosti na příčině. Léčba může být chirurgická nebo konzervativní v závislosti na tom, zda je příčina infekční. Váš veterinář vám poradí o nejlepším způsobu léčby na základě specifických potřeb vaší kočky.

Infekční příčiny

Potraty způsobené základním onemocněním nebo infekcí mohou vyžadovat hospitalizaci. Postižené kočky musí být izolovány, aby se zabránilo šíření onemocnění. Specifická léčba se bude lišit podle základního onemocnění nebo infekce. Pokud je vaše kočka dehydratovaná, může být také podána intravenózní infuze.

Neinfekční příčiny

Chirurgie může být nezbytná u koček, které trpí zánětem dělohy nebo u koček, kde potrat způsobuje život ohrožující stav. Podání léků, konkrétně terbutalinu, může být také nutné pro zajištění trvání březosti.

V některých případech nemusí být léčba nezbytná –  pro jinak zdravé kočky, u nichž došlo k samovolnému potratu a nemají žádné jiné potíže.

REKONVALESCENCE A PROGNÓZA PO POTRATU

Rekonvalescence a prognóza budou záviset na základní příčině spontánního potratu u vaší kočky. Vždy pečlivě dodržujte pokyny veterináře při léčbě. Pokud byla vaší kočce předepsána antibiotika pro bakteriální infekci, je nutné, abyste podávali lék po celé doporučené trvání léčby, a to i v případě, že příznaky začínají mizet. Pokud tak neučiníte, může dojít k agresivnímu opakování infekce a budoucím reprodukčním problémům.

Veterinární lékař pravděpodobně naplánuje jednu nebo několik následných kontrol, zvláště pokud byla kočce předepsána léčba s terbutalinem nebo jiným lékem na udržení těhotenství. V těchto případech bude jednou týdně nutný ultrazvuk, který nám pomůže monitorovat průběh březosti.

AUTOR

veterinář Samuel Evinic