FeLV

FELV – VIRUS KOČIČÍ LEUKÉMIE

4.3

Nedávno byla u koček s diagnostikovanou nákazou virem leukémie koček (FeLV) rozsudkem smrti. Naštěstí v dnešní době většina koček diagnostikovaných s FeLV může žít dlouhý a relativně zdravý život s náležitou péčí. A je tu spousta kočiček, kteří žijí s tímto virem. Nedávná studie o 62301 kočkách z 1 396 veterinárních klinik a 127 útulků určila míru prevalence FeLV v Severní Americe 3,1 procenta nebo asi 3 miliony koček. ( v ČR podobnou studii nemáme, ale na základě našich zkušeností předpoklámáme podobou prevalenci)

Ve skutečnosti existují tři typy viru leukémie koček: FeLV-A, FeLV-B a FeLV-C. Kočky mohou být infikovány jedním, dvěma nebo všemi třemi druhy.

• FeLV-A se vyskytuje u všech koček infikovaných kočičí leukémií a závažně narušuje imunitní systém
  • FeLV-B se vyskytuje u přibližně poloviny infikovaných koček a způsobuje nádory a další abnormální růst tkání
  • FeLV-C se vyskytuje pouze u 1% koček infikovaných FeLV a způsobuje silnou anemii

JAK SE FELV ŠÍŘÍ A KTERÉ KOČKY JSOU NEJVÍC OHROŽENY?

Virus FeLV je vylučován do tělesných tekutin včetně slin, nosních sekretů, moči, výkalů a krve. Přenáší se prostřednictvím přímého kontaktu, především vzájemné péče a používáním sdílených přepravek, misek na potraviny a vodu. FeLV může být také předán z matky kočky koťátkům buď ještě v děloze nebo při ošetřování. Navíc FeLV může být přenášena skrz kousnutí a škrábance infikované kočky. K infekci dospělé kočky je zapotřebí  velké množství viru, takže prodloužení kontaktu nebo kousnutí je nezbytné.

Odhaduje se, že přibližně 2 až 3% jinak zdravých koček je infikováno kočičí leukémií. Míra nákazy je až 13% nebo více u koťat, které jsou nemocné, velmi mladé nebo jinak náchylné k infekci.

Nejvyšší riziko infekce je u :

• Koťata narozená infikovaným matkám
  • Kočky žijící s infikovanými kočkami nebo kočkami neznámého stavu infekce
  • Kočky žijící venku, kde je mohou kousnout infikované kočky

Nejnovější studie výskytu FeLV v krajinách EU z roku 2019- https://www.mdpi.com/1999-4915/11/11/993?fbclid=IwAR2moQyet7dKoxczcdDqV2gGAvmz_L4aCfTCK_J3yNJFFD5qjldvvVK4lBw

STÁDIA INFEKCE FELV

Existují dvě stadia infekce FeLV:

PRIMÁRNÍ VIRÉMIE

Počáteční fáze se nazývá primární viremie. Během této fáze jsou některé koťata schopna bojovat s virem a zastavit jeho postup do druhého stupně nazývané sekundární viremie.

Virus FeLV

SEKUNDÁRNÍ VIRÉMIE

Tato fáze představuje přetrvávající infekci kostní dřeně a jiných tkání a je považována za nevratnou. Dva až čtyři týdny po expozici viru kočičí leukémie obvykle reagují kočky jedním z několika způsobů:

• Některé kočky nebudou nakaženy z důvodu nedostatečné expozice a / nebo dobré odpovědi imunitního systému.
  • Některé z nich vyvinou latentní nebo regresivní infekci, což znamená, že virus zcela nezjistili, ale jejich imunitní systém ji může kontrolovat. Tyto kočky obvykle nevykazují žádné známky infekce a nevykazují virus do slin nebo jiných tělesných tekutin.
  • Koťata, které nespustí adekvátní imunitní odpověď, budou trvale infikovány FeLV. Tyto kočky vyloučí velké množství viru a během několika let začnou vytvářet příznaky spojené s FeLV. K tomu dochází nejčastěji, když dojde k expozici předtím, než je kočička stará 8 týdnů.

FELV – PŘÍZNAKY NEMOCI

FeLV má řadu negativních účinků na tělo kočky. Je to nejčastější příčina rakoviny koček. Může způsobit různé krevní poruchy a může taky decimovat imunitní systém tak, že se  tělo nemůže bránit před jinými infekcemi. běžné patogeny nalezené v prostředí, které nepoškozují zdravá zvířata, mohou způsobit těžkou nemoc u FeLV-pozitivních koček. Sekundární infekce jsou příčinou mnoha onemocnění spojených s FeLV.

Na počátku infekce mnoho koček nevykazuje žádné známky nemoci. Jak postupuje onemocnění, může se však stát, že se kočička začne postupně zhoršovat nebo může mít opakující se nemoci, po nichž následuje období relativně dobrého zdraví. Existuje dlouhý seznam příznaků spojených s touto virovou infekcí, včetně:

• Ztráta chuti k jídlu
  • Zánět dásní (gingivitida) a tlamy (stomatitida)
  • Pomalá progresivní ztráta hmotnosti
  • Infekce kůže, močového měchýře a horních cest dýchacích
  • Špatný stav srsti
  • Trvalý průjem
  • Zvětšené lymfatické uzliny
  • Záchvaty, změny chování a další neurologické poruchy
  • Trvalá horečka
  • Různé oční nemoci
  • Bledé dásně a další sliznice
  • Spontánní potraty u březích koček a jiné reprodukční problémy

DIAGNOSTIKA FELV

Existují dva typy krevních testů pro kočičí leukémii, které vyhledávají specifickou proteinovou složku viru. ELISA  TEST detekuje FeLV jak v primárním, tak v sekundárním stádiu a může být proveden na veterinární klinice s výsledkem do pár minut.

ELISA testy z kapky krve testují FeLV i FIV

Test IFA (nepřímá imunofluorescence) sleduje pouze sekundární viremii, takže většina koček, které jsou pozitivní, bude nakažena po celý život. Tento test musí být zaslán do diagnostické laboratoře a často se používá k potvrzení pozitivního testu ELISA pro FeLV.

LÉČBA A MANAGEMENT FELV POZITIVNÍCH KOČEK

Neexistuje specifická léčba pro koťata s FeLV, nicméně budou muset být léčeny všechny existující sekundární infekce. V zahraničí je dostupný nový lék – imunomodulátoru T-buněk lymfocytů (T-cyte), který nevede k vyléčení, ale může přispět k udržení kvality života u FeLV koček.

T-cyte

FeLV-pozitivní kočky by měly být chovány uvnitř, což zabrání šíření viru jiným kočkám a současně sníží riziko, že vaše kočička bude vystavena patogenům, jejichž imunitní systém nemusí být schopen bojovat.

FeLV-pozitivní kočky by se neměly množit a nikdy by neměly být očkovány na nic. Infikované kočky je nejlépe krmit nutričně vyváženou a čerstvou stravou vhodnou pro kočky. Pokud vaše kočička nemá nízký počet bílých krvinek – v takovém případě doporučuji vařené čerstvé potraviny – syrová strava je v pořádku a může dělat zázraky.Můžete také vybrat komerčně dostupnou syrovou potravu , která byla pasterizována za vysokého tlaku.

Kočky s FeLV by měly navštívit veterináře alespoň dvakrát ročně – je potřeba prozkoumat zdraví očí, dásní, kůže a lymfatických uzlin a zkontrolovat jejich hmotnost. Jednou za 2roky by mělo být provedeno vyšetření krve a analýza moči.

Pečlivé a důsledné sledování zdraví a chování vašeho chovu je velmi důležité, abyste mohli okamžitě informovat svého veterináře o všech změnách. zahraniční literatura popisuje dobrý úspěch, když se udrželi pozitivní pacienti s velmi nízkým obsahem FeLV, a to s použitím různých přírodních doplňků na podporu imunitního systému, včetně:

• Podpora  kočičí imunitního systému
  • Léčivé houby
  • Kurkuma
  • IV terapie vitamínem C
  • Léčba ozonem
  • Kyosenexový thymusový extrakt
  • Čínské byliny

PREVENCE A PROGNÓZA FELV

FeLV-pozitivní kočky, jejichž imunitní systémy nejsou podporovány, mohou podléhat sekundárnímu onemocnění do dvou nebo tří let po nakazení.

Kočky, které nakazí jedna nebo více závažných onemocnění souvisejících s FeLV, kočky s přetrvávajícími horečkami a ztrátou tělesné hmotnosti a kočky s nádorovým onemocněním, mívají mnohem kratší dobu přežití.

Cílem by měla být vždy identifikace kočičí leukémie předtím, než se kočička stane symptomatickou a pak celoživotně podporovat funkce imunitního systému. V těchto případech může mnoho FeLV-pozitivních koček žít zcela normálně.

Jediným bezpečným způsobem, jak udržet kočku v bezpečí před FeLV, je zabránit vystavení viru. To samozřejmě znamená, že ji udržujete od potenciálně infikovaných koček.

• Pokud vaše kočka chodí ven, měla by být pod vaším neustálým dohledem nebo v bezpečném uzavřeném uzavřeném prostoru.
  • Ideální výběh pro kočky zabraňuje jiným kočkám nejenom se dostat dovnitř, ale i kousnout nebo poškrábat vaši kočičku přes plot.
  • Máte-li neinfikovanou kočku, nikdy neumožňujte, aby se netestované nebo ohrožené kočky s vámi spojily.
  • Udržujte FeLV-pozitivní kočky odděleně od koček bez viru.
  • Nedoporučuji vakcínu proti FeLV, protože je často neúčinná a byla spojena s výskytem postinjekčných sarkomů.
  • Také nedoporučuji, aby virové pozitivní kočky dostávaly jiné vakcíny, které stresují imunitní systém.