FIV

FIV – KOČIČÍ AIDS

4.3

KOČIČÍ RETROVIRY

Kočky, stejně jako lidé, mohou být infikovány retroviry. Tyto viry jsou mistři maskování – infekce retroviry může zůstat skrytá mnoho let předtím, než způsobí zřejmé onemocnění. Testování a prevence jsou proto zásadní pro ochranu zdraví našich kočičích společníků. Existují dva hlavní retroviry, které ovlivňují domácí kočky: FIV  a FeLV

FIV  – virus imunodeficience koček “kočičí AIDS”

Toto onemocnění je příbuzné s HIV (virem, který způsobuje AIDS), ale může infikovat pouze kočky.

Stejně jako při infekci HIV u lidí, i u FIV dochází k postupné destrukci bílých krvinek (bílé krvinky chrání organizmus proti infekčním chorobám). Následkem je pak snadná vnímavost kočky k infekcím, které by jinak bez problémů zvládla.

FIV je nevyléčitelná nemoc stejně jako HIV.

Kočky mohou dostat FIV od své matky při narození, ale obvykle se infikují  prostřednictvím zranění ze souboje z boje s jinými kočkami. Z tohoto důvodu jsou nekastrovaní kocouři nejčastěji infikováni. Ale každá kočka může být ohrožena. Statistika uvádí, že zhruba 5% koček je FIV pozitivních. Kočky ve stabilních domácnostech mohou žít s kočkami FIV + po mnoho let s nízkým rizikem infekce. Pro minimalizaci rizika přenosu nemoci je samozřejmě vhodnější od sebe oddělit pozitivní a negativní kočky.
Virus způsobuje snížení obranyschopnosti (tzv. imunosupresi),

fiv

FIV – PRŮBĚH A PŘÍZNAKY NEMOCI

Kočky s FIV mohou krátkou dobu vykazovat příznaky podobné chřipce. Poté nemoc přechází do latentního stádia, kdy je postižená kočka měsíce až roky bez jakýchkoli zjevných klinických příznaků. Některé kočky nakonec vstoupí do fáze “kočky-AIDS” .  V tomto stádiu jsou postižené kočky náchylnější k infekcím, objevují se u nich častěji nádory a další nemoci. FIV pozitivní kočky trpí častěji onemocněním zubů a dásní, které se mohou projevit zarudnutím dásní, odmítáním granulí, zvýšeným sliněním a často zvětšenými podčelistními uzlinami. FIV pozitivní kočky jsou taky obecně mnohem náchylnější k infekcím horních cest dýchacích – obecně komplex kočičí rýmy.  Léčba a zotavení z nemocí je u FIV koček pomalejší a komplikovanější.

DIAGNOSTIKA FIV

Existují rychlé krevní testy s vysokou mírou spolehlivosti. Tyhle testy jsou běžně dostupné na veterinárních klinikách. K provedení testu stačí pár kapek krve a výsledek je známý během deseti minut. Obvykle se provádí dva testy po sobě v rozestupu 3-4 týdnů, aby se vyloučila možnost “falešného negativního” výsledku. Jelikož test je průkazný až několik týdnů po nakažení. Koťata od  FIV pozitivních matek je doporučeno opakovaně testovat v 6 měsících věku. (Protilátky od matky mohou způsobit falešně pozitivní výsledky testu ) Pro 100% potvrzení nemoci je vhodný PCR test, který prokazuje přímo genetickou informaci viru v krvi kočky.

Rychlotesty z kapky krve jsou velmi spolehlivý diagnostický nástroj.

KVALITA ŽIVOTA FIV KOČEK

Ačkoli historicky FIV byla považována za smrtelnou nemoc, nedávné důkazy naznačují, že mnoho koček může žít normální život se správnou péčí.  Léčba je obecně založena na léčbě symptomů.

Mnoho FIV + koček může žít normální život se správnou péčí.

PREVENCE FIV

Dodnes neexistuje účinná očkovací látka proti FIV.  Proto je pro prevenci nákazy vhodné zamezit kontaktu s volně se pohybujícími kočkami, chovat zvířata v menších stabilních skupinách a izolovat agresivní jedince. Vhodným způsobem omezení agresivního chování zejména u kocourů je kastrace. Nově přicházející kočky je dobré vždy před začleněním do skupiny opakovaně otestovat.

Comments (2)

1. Jarka

Dekuji.Nas kocour ma FIV,je to nalezenecek,dnes jsme ho tedy nechali kastrovat.

2. Radka

Moc děkuji za článek, byl užitečný, také se k nám do rodiny dostal nalezeny kocourek a má testy potvrzené onemocnění FIV. Radka