Slepota u koček

4.5
slepota u koček

Stejně jako u lidí může být slepota u koček způsobena řadou problémů. Pokud si všimnete příznaků, které naznačují problém s očima, nechte svou kočku vyšetřit veterinárním lékařem. Jakékoli poškození očí považujte za akutní stav a okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc. Naštěstí mnoho očních chorob u koček lze podchytit brzy, jsou léčitelné a některé lze zvrátit.

I slepé kočky mohou stále vést nádherný, plnohodnotný život. Pokud však zjistíte, že vaše kočka oslepne, je třeba udělat několik změn, abyste jí pomohli.

Příčiny slepoty koček

Vaše kočka může začít ztrácet zrak z různých důvodů, včetně stáří. Zděděné příčiny slepoty koček jsou méně časté než u psů, avšak vyskytují se častěji u čistokrevných koček. Například, pokud máte to štěstí, že máte krásnou hedvábnou habešskou kočku, je vyšší pravděpodobnost, že uvidíte slepotu způsobenou progresivní atrofií sítnice (i když je k dispozici genetický test). Získané příčiny u dospělých nebo starších koček, které ztratí zrak, jsou častější než genetické. Patří k nim trauma, neurologické problémy a vysoký krevní tlak. Kočky kompenzují zhoršené vidění tím, že se více spoléhají na zbývající smysly, zejména na čich.

Nejčastější příčiny slepoty u koček

• Vážná poranění očí
  • Katarakta – šedý zákal. Změny čočky uvnitř oka (očí); běžné u starších koček a diabetiků
  • Glaukom – zvýšený nitrooční tlak
  • Uveitida – zánět duhovky oka
  • Onemocnění sítnice
  • Onemocnění na zadní straně oka, jako je například odchlípení sítnice (běžné u koček s onemocněním ledvin)
  • Onemocnění zrakového nervu
  • Mrtvice – mozková cévní nemoc
  • Nádory v oku. Nádory v oku a kolem něj mohou způsobit slepotu
  • Krvácení v oku. Často kvůli vysokému krevnímu tlaku (běžné u koček s onemocněním ledvin a srdce)

Hypertenze – zvýšený krevní tlak

Krvácení do přední oční komoru v důsledku hypertenze
Krvácení do přední oční komoru v důsledku hypertenze

Jednou z nejčastějších příčin náhlého oslepnutí u starší kočky je vysoký krevní tlak (hypertenze). Zvýšený tlak tlačí sítnici pryč od zadní části oka, což se může stát doslova přes noc. Postižená kočka bude mít velmi široce rozšířené zornice i za jasného slunečního světla a při pohledu do očí může být vidět krev. Vypadá to, že jsou dezorientované, naráží do věcí a mohou nadměrně mňoukat.

Sledování krevního tlaku kočky

měření krevního tlaku u kočky
měření krevního tlaku u kočky

Obvyklou příčinou zvýšeného krevního tlaku u koček je nadbytek hormonu štítné žlázy – hypertyreóza, ale může to být také kvůli onemocnění ledvin nebo cukrovce. Proto je důležité, aby veterinář provedl krevní testy, aby se rozhodl, kterou nemoc má léčit. Krevní tlak koček měříme podobným způsobem jako u lidských lékařů nafouknutím manžety těsně nad tlapou na přední noze, ale my veterináři posloucháme krevní tok ultrazvukovou sondou s dopplerem. Některé kočky jsou klidnější, pokud je manžeta umístěna kolem ocasní základny. Obvykle se provádí několik měření, aby se zajistilo, že krevní tlak nebyl zvýšen stresem. Léky jsou u kočky velmi úspěšné při snižování krevního tlaku na normální hodnotu, ale slepota je obvykle trvalá.

Katarakta – šedý zákal

katarakta - šedý zákal u kočky
katarakta – šedý zákal u kočky

Šedý zákal nebo opacita čoček je u koček vzácnější než u psů nebo u lidí. Katarakta se může vyvinout v důsledku přítomnosti jiného stavu, jako je cukrovka nebo infekce. Šedý zákal může také vést k dalším problémům, včetně glaukomu. Je důležité nechat vaši kočku vyšetřit, pokud si všimnete vzniku katarakty. U některých koček je možný chirurgický zákrok k odstranění postižené čočky a dají se použít i implantáty čočky k obnově normálního vidění.

Glaukom – Zelený zákal

slepota u koček

Glaukom vzniká zvýšením tlaku v oku a může vést k oslepnutí koček. Glaukom je také velmi bolestivý, ale lze jej léčit pomocí léků, které pomáhají snížit nitrooční tlak a zabránit poškození sítnice a zrakového nervu. V závažných případech může léčba vyžadovat hospitalizaci nebo případně chirurgický zákrok k odstranění postiženého oka – enukleace. Glaukom může být primárním onemocněním nebo se může vyvinout v důsledku jiných očních problémů.

Nádory oka

nádor v oku kočky
nádor v oku kočky

U koček se mohou vyvinout různé typy nádorů uvnitř nebo na povrchu oka. Odstranění oka – enukleace, je často nezbytné, ale může být vložena protéza, aby si oko udrželo normálnější vzhled. Sekundární glaukom může být způsoben nádorem.

Progresivní atrofie sítnice

PRA u bengálské kočky
PRA u bengálské kočky

Progresivní atrofie sítnice nebo-li PRA je neléčitelný stav, který je s největší pravděpodobností dědičný. Postupuje pomalu, ale nakonec vede k úplné slepotě. Nemoc není bolestivá a pro svou postupnou povahu se kočky obvykle učí docela dobře vyrovnat se s jejich klesající schopností vidět.

Zánět spojivek

Zánět spojivky u kotěte
Zánět spojivky u kotěte

Konjunktivitida je zánět růžových membrán, které lemují oční víčka, často způsobující zarudnutí, otok, drenáž a “šilhavé oči”. Kočičí herpesvirus, kalicivirus a chlamydióza jsou častými příčinami konjunktivitidy u koček. Léčba má obecně podpůrnou povahu. V některých případech se příznaky mohou opakovat po celou dobu života kočky. Stres je klíčovým faktorem v opakovaných případech kočičího herpesviru. Případné postižení rohovky může ohrozit vidění, takže je důležité, aby veterinární lékař vždy vyšetřil kočku s konjunktivitidou.

Projevy slepoty u kočky

Mezi příznaky, na které je třeba dát si pozor, patří:

• Změna vzhledu očí (zejména roztažené zornice)
  • Problém najít cestu a potíže s vyskakováním
  • Nechtějí chodit v noci ven
  • Narážení do věcí
  • Schovávání se a zvýšená nervozita
  • Problém najít jídlo / vodu
  • Pomalá / opatrná chůze
  • Dezorientace

Náhlá nebo postupná ztráta zraku

Slepota se může vyvíjet náhle nebo postupně v závislosti na příčině.

Postupná ztráta zraku

Může být překvapivě obtížné si všimnout postupné ztráty zraku, protože kočky se dobře přizpůsobují. Můžete si všimnout změn chování – může být pro ně obtížnější vidět v šeru, mohou narážet do předmětů ležících kolem domu a ztratit sebevědomí. Kočky, které ztratí zrak, se postupně často dobře přizpůsobí a povedou spokojený život.

Náhlá ztráta zraku

Pokud vaše kočka náhle oslepla, budou příznaky mnohem výraznější. Kočky se zdají být ve stresu, chodí velmi opatrně a naráží do věcí. Pokud vaše kočka náhle ztratila zrak, je důležité při rozhodování o léčebném plánu s veterinářem zvážit jejich kvalitu života. Je smutné, že může být laskavější nechat vaši kočku uspat, pokud se nemůže se slepotou vyrovnat.

Způsoby, jak usnadnit život slepé kočce

Pokud má vaše kočka zhoršený zrak nebo je slepá, není důvod, aby nemohla zůstat v bezpečí a šťastná a vaše pouto bylo stejně skvělé jako předtím. Postupujte podle několika malých kroků a ujistěte se, že váš kočičí přítel má nejlepší šanci na zvládání nové situace.

• Když mluvíte s vaší kočkou, zvyšte trochu hlas; to pro ně povede k menšímu překvapení!
  • Slepé kočky se snadno dezorientují, takže prioritou je pomáhat jim, aby se neztratily. Chovejte je pouze uvnitř nebo maximálně s přístupem do zabezpečené zahrady, aby se nepohybovaly příliš daleko.
  • Slepé kočky se spoléhají na vůni a paměť, aby si našly cestu. Takže jim jejich jídlo, nábytek a záchod udržujte na stejném místě jako obvykle. V některých případech může být užitečné ukázat své slepé kočce, kde jsou tyto zdroje, takže jim nic neunikne.
  • Pokud je vaše kočka čerstvě slepá, nebo je vaše slepá kočka v novém prostředí, nechte ji nejdříve v malém prostoru (například v jedné místnosti), aby si mohly svoje prostředí pomalu prozkoumávat.
  • Připomeňte dětem, aby nenechávaly pohozené hračky v prostoru, kde se pohybuje kočka.
  • Zvýrazněte potenciální nebezpečí, jako jsou schodiště, s malým množstvím citronového oleje – vaše chytrá kočka brzy rozpozná vůni a s ní blížící se nástrahu.
  • Pokud má vaše kočka obojek, ujistěte se, že je na něm čitelné jméno, ​​adresa a telefonním číslo pro případ, že se ztratí a někdo jí najde.
  • Doporučujeme také mikročip – zvyšuje šanci, že pokud se vám kočka ztratí, vrátí se bezpečně domů.

NEJČASTĚJŠÍ NEMOCI KOČEK
Nejčastější nemoci koček