horečka u kočky

Horečka u kočky

4.5

Co je to horečka?

Protože horečka je spíše příznak než nemoc, je pro úspěšnou léčbu nezbytná diagnostika její příčiny. Lékařská péče je nutná pro vysoké horečky nebo horečky trvající déle než jeden nebo dva dny. Nepokoušejte se léčit kočku s horečkou sami doma, protože mnoho lidských léků je pro kočky nebezpečných a základní příčinou horečky by mohlo být něco vážného. Horečka je častým příznakem infekcí, nemocí, některých druhů rakoviny a různých poruch. O horečce u kočky mluvíme, pokud je její tělesná teplota vyšší než 39°C. Vážná horečka, která vyžaduje okamžité lékařské ošetření, nastane, pokud tělesná teplota zvířete dosáhne 42°C nebo více. Při těchto vyšších teplotách mohou být kočky vystaveny vysokému riziku poškození mozku a srdce a mohou vést až k  smrti.

Příznaky horečky u koček

Primárním příznakem horečky u koček je tělesná teplota vyšší než 39°C. Mezi pozorovatelné příznaky obvykle patří únava a letargie. V případě vyšších teplot nebo dlouhodobé horečky se mohou objevit závažnější příznaky. Kočka může vykazovat řadu dalších příznaků na základě primárního problému způsobujícího horečku.

Mezi příznaky patří:

• Zvýšená tělesná teplota
  • Suché sliznice
  • Dehydratace
  • Zčervenání nebo zarudnutí pokožky
  • Nechutenství
  • Úbytek hmotnosti
  • Slabost
  • Letargie
  • Rychlý puls
  • Rychlé dýchání

Mezi závažné příznaky patří:

• Změny chování
  • Zmatenost
  • Šok
  • Záchvaty
  • Náhlý úhyn

Příčiny horečky u koček

Horečku u koček mohou způsobit různé zdravotní problémy. Bývá častým příznakem mnoha infekcí a chorob. V některých případech nemusí být příčina horečky stanovena.

Příčiny horečky mohou zahrnovat:

• Bakteriální infekce
  • Virové infekce
  • Plísňové infekce
  • Různé parazitární infekce
  • Nádory nebo některé druhy rakoviny
  • Vnitřní poškození
  • Některé léky
  • Otravy nebo toxiny
  • Imunitně zprostředkovaná zánětlivá onemocnění
  • Metabolické poruchy
  • Autoimunitní onemocnění
  • Endokrinní poruchy
  • Environmentální příčiny

Veterinární lékař provede kompletní klinické vyšetření a může odebrat vzorky krve a moči k analýze. K určení, proč je tělesná teplota kočky zvýšena, bude zapotřebí kompletní krevní panel a testování na různá infekční nebo zánětlivá onemocnění. Nápomocný může být rentgen, ultrazvuk nebo jiné zobrazovací technologie pro hledání příznaků infekcí, zranění nebo nádorů. Pokud se ani po rozsáhlém diagnostickém úsilí nepodaří zjistit příčinu horečky, bude u pacienta diagnostikována tzv. horečka neznámého původu.

Jak změřit teplotu u kočky?

Jediným způsobem, jak můžete s jistotou vědět, že vaše kočka má horečku, je změřit její tělesnou teplotu. Pediatrický rektální teploměr je nejpřesnější metodou měření teploty kočky. Digitální teploměr je bezpečnější než skleněný rtuťový. Teploměr koupíte v každé lékárně.

digitální teploměr
Digitální teploměr

1. Než začnete, připravte si veškeré věci, které k měření potřebujete: teploměr, vazelínu, alkohol nebo jinou dezinfekci a papírový ubrousek k očištění teploměru.

2. Chcete-li použít digitální teploměr, zapněte jej. Špičku teploměru namažte vazelínou.

4. Opatrně nadzvedněte ocas a pomalu vložte teploměr do konečníku. Jemně otočte teploměr ze strany na stranu, aby se svaly uvolnily. Jakmile k tomu dojde, zasuňte teploměr asi jeden centimetr hluboko do konečníku, ale netlačte na něj.

5. Jakmile uslyšíte pípnutí, vyjměte digitální teploměr.

6. Na displeji teploměru odečtěte teplotu a vyčistěte teploměr alkoholem.

Léčba horečky u koček

K léčbě horečky lze udělat jen málo, dokud není stanovena její příčina. Při nižších horečkách se veterinář nemusí snažit teplotu snížit, protože je normální, že tělo zvyšuje teplotu ve snaze pomoci imunitnímu systému při boji s infekcemi. Při léčbě horečky bude hlavním cílem udržování hydratace a snižování teploty. Další ošetření se bude lišit v závislosti na stavu a vyvolávající příčině. Ke sledování a léčbě vašeho domácího mazlíčka může být nutná hospitalizace trvající od několika dnů do několika týdnů. Některé léčby zahrnují:

• Intravenózní (IV) podávání tekutin: Pokud kočka vykazuje známky dehydratace, je nutná infuzní terapie. IV tekutiny bojují proti dehydrataci, poskytují živiny u pacientů trpících nechutenstvím a mohou pomoci v mírném snížení tělesné teploty. Toto běžné ošetření má velmi nízké riziko vedlejších účinků.
  • Léky snižující horečku: Některé léky na úlevu od bolesti a zánětu, včetně nesteroidních protizánětlivých látek, jako je Aspirin, jsou účinné při snižování horečky. Nikdy nepodávejte kočce tento druh léků doma sami, pokud to není předepsáno veterinářem, protože by to mohlo způsobit závažné reakce. Aby se snížilo riziko vážných komplikací, stanoví váš veterinární lékař vhodnou dávku pro velikost a potřeby vašeho domácího mazlíčka.
  • Antibiotika: Infekce jsou častou příčinou horečky, díky čemuž jsou antibiotika běžnou léčbou. Tento typ léků se snaží eliminovat bakteriální infekci, takže váš veterinární lékař jej nebude předepisovat, pokud není infekce příčinou horečky.
  • Kortikosteroidy: Tato kategorie léků se používá k boji se záněty, které jsou běžnou příčinou horečky. Mohou být použity k léčbě různých stavů, které způsobují horečky, a často se používají u horečky neznámého původu.
  • Chirurgie: V případech těžké infekce, nádorů nebo některých parazitů může být k odstranění příčiny nutné provedení chirurgického zákroku. Chirurgie může ohrozit vašeho domácího mazlíčka, takže váš veterinární lékař bude muset zjistit, zda je to nejlepší postup pro zotavení daného mazlíčka.

Zotavení z horečky

Prognóza zotavení se z horečky závisí na příčině. V případě menších infekcí nebo nemocí se horečka sníží vhodně nasazenou léčbou a prognóza je velmi dobrá. Pokud je stav závažnější, zotavení vašeho domácího mazlíčka může trvat podstatně déle. Když si vaši kočku přinesete po ošetření od veterináře domů, pokračujte v jejím pečlivém sledování, zda se nevrací horečka nebo se neobjevují jiné příznaky. Pokud se stav vašeho domácího mazlíčka zhorší, obraťte se na ošetřujícího veterinárního lékaře. Nezapomeňte dodržovat všechny pokyny, které vám dá veterinární lékař, včetně dodržení celé léčby. I když se zdá, že se příznaky zlepšily nebo horečka zmizela, bez porady s vaším ošetřujícím veterinárním lékařem nevysazujte nasazené léky. Vaše kočka bude také potřebovat dostatek tekutin, aby zůstala hydratovaná. Budete také muset udržovat přiměřený příjem kalorií, dokud má horečku, takže může být zapotřebí některých dietních změn na podporu jeho zotavení, včetně výživných potravin nebo případně vysoce kalorických tekutin.