bílé kočky jsou náchylnější k popáleninám od slunce

CHRAŇTE KOČKY PŘED SLUNCEM

4.2

Nejsou to jen lidé, kdo potřebuje ochranu před sluncem – kočky se mohou také spálit.

Bílé nebo světle zbarvené kočky a plemena s nedostatkem srsti jsou náchylnější k popálení sluncem v důsledku nedostatku melaninu a ochranných chlupů. Kočky, které tráví spoustu času venku, jsou také vystaveny zvýšenému riziku.

Teoreticky se může spálit jakákoliv část kůže, ale oblasti s řidším ochlupením jako jsou například uši, jsou citlivé nejvíce. Prodloužené vystavení slunci může bohužel vést k zesílení postižených oblastí kůže, na kterých může dojít k tvorbě stroupků a šupin. Ty pak mohou popraskat a dokonce i krvácet. Tyto postižené oblasti se mohou nakonec přetransformovat a může dojít ke vzniku rakoviny kůže.

JAK CHRÁNIT KOČKY PŘED SLUNCEM?

Prevence je vždy lepší než léčba. Abyste předešli poškození sluncem, zejména pokud máte kočku, která spadá do jedné z nejcitlivějších kategorií, postupujte podle těchto tipů:

OPALOVACÍ KRÉM PRO KOČKY

Použijte opalovací krém na citlivé oblasti během slunečných dnů. V ideálním případě by krémy měly být založeny na oxidu titaničitém, který je bezpečný pro kočky. Specifických výrobků pro domácí zvířata je na trhu málo ( v České republice není na trhu momentálně žádný). Dají se použít lidské opalovací krémy – vhodné jsou hypoalergenní nebo dětské výrobky, např. značka Daylong. Vyhněte se použití krémů obsahujících oxid zinečnatý. Pokud si nejste jisti, které značky jsou pro kočky bezpečné, vždy se raději zeptejte veterináře.

Pozor! Ušnice s bílou srstí jsou mnohem náchylnější k spálení kůže!
Pozor! Ušnice s bílou srstí jsou mnohem náchylnější k spálení kůže!

ÚPAL A SOLÁRNÍ DERMATITÍDA U KOČEK

Stejně jako lidé, i kočky si mohou spálit kůži na slunci. Způsobené poškození kůže po spálení zvyšuje riziko vzniku spinocelulárního karcinomu, což je forma rakoviny kůže. Bílé a světle zbarvené kočky, kočky s bílýma nebo světle zbarvenýma ušima, nosy a plemena s tenkými vrstvami kožichu jako Devon Rex, Cornish Rex a kočky Sphynx jsou nejvíce náchylné ke spálení sluncem.

Spálení je způsobeno nedostatkem melaninu (pigmentu přítomný na kůži a chlupech) a ochranných chlupů v těchto oblastech. Uši jsou nejvíce postižené, ačkoli víčka a nos se mohou také spálit. Venkovní kočky, zejména ty, které tráví hodně času venku, jsou také vystaveni většímu riziku. Solární/ sluneční dermatitida (také známá jako aktinická dermatitida) je běžná porucha v oblastech s teplým, slunečným podnebím.

Šupinatění na uchu může být následkem sluneční dermatitídy

Mnoho majitelů domácích zvířat si neuvědomuje, že může být jejich kočka spálená od slunce nebo trpět sluneční dermatitidou a pokládají problémy s kůží  za jiné kožní poruchy, jako jsou alergie. Stejně jako u jiných popálenin může být spálení sluncem rozděleno podle závažnosti.

První stupeň

Postižena je vrchní vrstva kůže (epidermis). Může dojít k mírnému zarudnutí kůže, ale nemělo by dojít ke ztrátě chlupů.

Druhý stupeň

Postižena je vrchní vrstva kůže (epidermis) i hlubší vrstvy kůže (dermis). Kůže je červená a bolestivá. Část chlupů podél okrajů uší může vypadnout. Může také dojít k otoku a velké bolesti.

Třetí stupeň

Popáleniny jsou rozšířeny na všechny vrstvy kůže a možná i na podkladovou tkáň. Došlo k vypadnutí chlupů a postižená oblast může být bílá. Proces je nebolestivý, protože nervová tkáň je zničena

SLUNEČNÍ DERMATITÍDA

V průběhu času může prodloužené vystavení slunci vést k chronickému poškození kůže. Dermatitida se postupně každým rokem zhoršuje, až se nakonec vyvíjí trvalá ulcerace a spinocelulární karcinom.

Příznaky zahrnují:

• Šupinatění kůže
  • Zesílení kůže kolem uší
  • Svědění

SPINOCELULÁRNÍ KARCINOM

• Šupinatá léze se vyvíjí až do nehojícího se vředu
  • Začervenání, podráždění a vypadávání chlupů v okolí postižené oblasti
spinocelární karcinom
Uši kočky postižené nádorem kůže

Mějte na paměti, že kočka s popáleninami může mít také úpal. Příznaky úpalu mohou zahrnovat zrychlené dýchání, jasně červené dásně, slintání, slabost, úzkost, krvácení z nosu a kolaps.

JAK SE POPÁLENINY DIAGNOSTIKUJÍ?

Popálenina kůže je diagnostikována na základě klinického vyšetření . Pokud je přítomna infekce, může být odebrán vzorek na kultivaci, aby se určil typ přítomných bakterií a bylo tak možné předepsat nejlepší antibiotikum. Existuje řada stavů, které se projevují podobně jako sluneční dermatitida, takže váš veterinář může potřebovat provést ještě některé testy, aby určil definitivní diagnózu. Biopsie kůže a histopatologie poskytne většinou definitivní diagnózu.

LÉČBA POPÁLENIN U KOČKY

Pokud si myslíte, že vaše kočka má popáleniny od slunce, okamžitě vyhledejte veterinární pomoc. Popálená kůže je i pro kočky nesmírně bolestivé. Léčba závisí na závažnosti popálení.

Povrchové spálení – Oblast bude ostříhána a bude aplikováno lokální antiseptikum.

Hluboké popáleniny vyžadují komplexnější léčbu:

• Lokální antiseptikum aplikované na postiženou oblast.
  • Antibiotika k léčbě bakteriálních infekcí.
  • Lokální nebo perorální steroidy, pokud je popálení těžké.
  • Infuze mohou být nezbytné, protože těžké popáleniny často vedou ke ztrátě tekutin a dehydrataci.
  • Analgetika ke zmírnění bolesti.

PREVENCE ÚPALU A POPÁLENIN U KOČEK

• Omezte expozici své kočky slunci tím, že omezíte její pohyb na vnitřní prostory od 10.00 do 16.00 hodin, kdy jsou UV paprsky nejsilnější. K popáleninám může dojít i za zamračených dnů.
  • Aplikace vodotěsného opalovacího krému. Nepoužívejte přípravky obsahující oktylsalicylát a / nebo oxid zinečnatý, protože jsou toxické pro kočky.
  • Poskytněte své kočce úkryty před sluncem, pokud jde ven.
  • Pro vnitřní kočky zatáhněte rolety v horkých dnech.
  • Pamatujte si, že kočky mohou být páleny i pokud jsou za sklem. Pokud se vaše kočka ráda vyhřívá na slunci, použijte okenní fólii, která blokuje UV záření.