Obezita koček

obezita u kočky

Obezita koček

OBÉZNÍ KOČKY

Věděli jste, že Guinessova kniha rekordů již nesleduje „nejtlustší kočky“? Je to proto, že si konečně všichni začínají uvědomovat, že obezita nese pro kočky značné zdravotní potíže.

Obézní kočky nejsou roztomilé a obezita neznamená, že má zvíře (nebo i člověk) hojný a kvalitní život. Kočka s nadváhou se zdá být neustále hladová, a tak ji majitelé krmí, protože by jim hladové kočky bylo líto. S nadsázkou se dá tedy říct, že svou kočku zabíjí z lásky. Extrémní překrmování a obezitu lze dokonce považovat za formu týrání.

Obezita u koček však nevzniká pouze z prostého nadbytku krmení. Důležitou roli hraje i kvalita krmiva. Pojďme se podívat na příčiny obezity u koček.

OBEZITA U KOČEK – PŘÍČINY

Kočka je obligátní masožravec a energii získává z bílkovin a kvalitních tuků. Krmivo s vysokým obsahem sacharidů a kalorií, ale nižším podílem bílkoviny, pro kočku není vhodné. Zdroj bílkoviny je také důležitý. Vedlejší živočišné produkty obsažené v levných krmivech nejsou dostatečným zdrojem živin.

Frekvence krmení může být dalším problémem. Kočka přirozeně potřebuje přijímat malé porce 3-5 krát denně. Takovou frekvenci však většina pracujících majitelů pochopitelně nedokáže zabezpečit, tudíž má velké množství koček přístup ke krmení bez omezení. Některým kočkám tento systém vyhovuje, u jiných to může přispívat vzniku nadváhy. Naštěstí v dnešní době existuje i řešení – je možné sehnat dávkovače s časovačem nebo kontrolovaným množstvím krmení.

Nedostatek pohybu hraje, stejně jako u lidí, také významnou roli. Venkovní kočky jsou málokdy obézní právě proto, že velkou část dne šplhají, skáčou, utíkají a loví. Samozřejmě vypustit domácí kočku ven není řešení. Můžete použít různé interaktivní hračky, kočičí stromy a škrabadla podporující pohyb kočky v bytě.

Sníženou funkci štítné žlázy jako výmluvu pro obezitu své kočky nehledejte – hypotyreóza je u koček tak extrémně vzácná diagnóza, že jsme jí na naší klinice zatím nikdy nezaznamenali.

JAKÉ NEMOCI HROZÍ OBÉZNÍM KOČKÁM?

1. ARTRÓZA

Nadbytečná váha zatěžuje klouby a způsobuje bolestivou degeneraci. Kočka bolestivost neukazuje kulháním jako pes, ale nechce se tolik hýbat, neskáče do výšek, méně si hraje. Snížený pohyb tím ještě zhoršuje obezitu a vzniká tak začarovaný kruh, který lze přerušit dietou.

1. CUKROVKA – DIABETES

Kočičí cukrovka je onemocnění, které vzniká jako přímý následek obezity. Tukové zásoby a nedostatečný pohyb snižují využití inzulinu, následkem čehož se v krvi hromadí cukr. Vysoká hodnota cukru v krvi a následně neléčená cukrovka mohou vést k rozvoji zákalu čočky, degeneraci nervů a mnohačetným infekcím.

1. LIPIDÓZA JATER

Jakmile obézní kočka přestane žrát nebo začne nepřirozeně hubnout (nejčastěji  vlivem cukrovky nebo zánětu dásní), začne se uvolněný tuk ukládat do jater, čímž dojde k jejich selhání.

1. NEKVALITNÍ SRST

Obézní kočky mají problém pečovat o svoji srst. Nedosažitelná se pro ně stává celá zadní polovina těla. Srst ze začátku ztrácí lesk, stává se víc mastná a matná. Postupně se mohou v oblasti nad kořenem ocasu objevit lupy. V konečném stádiu srst plstnatí a na kočce se vytvoří dredy, které je potřeba ostříhat.

Vlivem nadváhy samozřejmě trpí i další orgány. Enormní zátěž spočívá zejména na srdci a oběhovém systému.

OBEZITA U KOČEK – JAK JÍ PŘEDCHÁZET?

Základem je zvolení vhodné a kvalitní diety s vysokým obsahem bílkovin a minimem sacharidů. Poté je potřeba zvolit správný krmný režim – frekvence a množství podávání.

Vyjma vysoce kvalitních krmiv, které u nás dostanete k zakoupení, se dá použít i domácí strava založená na mase. Se sestavením krmného plánu Vám rádi poradíme. Zvýšení pohybové aktivity je výhradně úlohou majitele.

Vzhledem k riziku jaterní lipidózy musí být obezita u koček řešena velmi pozvolným hubnutím. Ideální ztráta váhy je 0,5 – 1% z původní váhy za týden.

Nevíte, zda je Vaše kočka obézní? Nečekejte až bude pozdě  a objednejte se s ní na konzultaci ještě dnes!